søndag 4. august 2013

jO NESBØ – RØDSTRUPE







Forlagets omtale:
1944. I skyttergravene ved Leningrad blir Daniel, en legende av en frontkjemper, drept, og en annen nordmann forsvinner under mystiske omstendigheter. På et militærsykehus i Wien steller Helena en norsk soldat fra østfronten mens bombene regner over byen. 1999. Ved et uhell skyter politietterforskeren Harry Hole en amerikansk Secret Service-agent under president Clintons Norges-besøk. Saken blir dysset ned og Harry overføres til Overvåkningspolitiet. En faks tikker inn om en våpenliga som er blitt rullet opp i Johannesburg og avslører at en attentatrifle har havnet i Oslo. Harry blir satt på saken og sammen med sin ekspartner, den ukonvensjonelle småfugleksperten Ellen Gjelten, finner de spor som peker i retning av norske frontkjempere, det nynazistiske miljøet og en kontakt med kodenavnet "Prinsen" som synes å ha forbindelser innenfor deres egne rekker. En frontkjemper blir funnet med overskåret strupe. 2000. Mens snøen tiner i Oslos gater og avdekker historien bit for bit, har en morder med et helt spesielt prosjekt gjort scenen klar for siste opptreden.




Min kommentar:
Jeg er nå kommet til bok nr 3 I min gjennomlesning av gamle Harry Hole bøker.
Dette er utvilsomt den boka jeg husker best. Da jeg leste den første gang, klarte jeg ikke å stoppe. Jeg var så “heldig” at jeg lå på sykehus da boka kom ut. Jeg lste dag og natt. Hadde aldri opplevd denne type spenning tidligere. “Alle” fikk Rødstrupe I julegave dette året, og min egen bok ble lånt bort helt til at jeg ikke fikk den igjen. Håper vedkommende som lånte den I det minste har lest den.

I de tidligere bøkene har noe av forfatterens research bestått I å reise utenlands og oppsøke forskjellige miljøer. I denne boka befinner vi oss I Oslo, og reisen foregår for det meste I tid. Men det betyr ikke at forfatteren tar lettvindt på researcharbeidet.
Her blir vi bedre kjent med Harrys sjefer og kollegaer ved Politihuset. De aller fleste liker vi, men det er et råttent egg I kurven.
I tillegg til at boka inneholder spenning og krim, så får vi altså en god porsjon krigshistorie. Men det aller viktigste, I alle fall for Harry, er at han finner kjærligheten. Denne kjærlighetshitorien gir boka en flott balanse.
Selv om jeg husker denne boka veldig godt, så var det hyggelig å lese den på nytt.
Anbefales selvfølgelig 

Terningkast: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar