lørdag 12. april 2014

JAN MEHLUM - LENGSEL ETTER PENGER







Forlagets omtale:
Penger gjør en forskjell. En fredelig familiefar med anstrengt økonomi, en attraktiv samboer med ønske om noe bedre. Alt skal endre seg når meldingen om den store gevinsten kommer fra Norsk Tipping. Men ingenting blir som forventet. Han har en skjult fortid, hun et hemmelig liv. Og noen der ute gjør hva som helst for penger. Den kritikerroste Rivertonprisvinneren Jan Mehlum sender den unge læreren ut i et dramatisk kappløp, inn i Oslos mørkeste bakrom, til en kamp han bare må vinne. Hvor langt er et menneske i stand til å gå når det kreves? "Lengsel etter penger" er en skremmende thriller om et mareritt som kunne ha rammet oss alle.




Min kommentar:

Jeg var i den villfarelse at dette var en «Svend Foyn –bok».   Ja, jeg ventet at han skulle dukke opp gjennom nesten 100 sider i boka.  Men etter som handlingen bergtar meg, så savner jeg verken  Svend eller Hulda.

Dette er på mange måter en hverdagshistorie. Ja, det kunne nesten skjedd hvem som helst av oss.  «Vi leverer utrettelig inn vår søknad til Norsk Tipping hver eneste uke i håp om at lykkerekka vår slår til på lørdag.  Om det skulle skje, så ville våre sorger være slukket og lykken sikret for all fremtid».

Tja, ---- etter å ha lest denne boka så er det kanskje like greit at Fru Fortuna foreløpig ikke har kikket i min retning. Forresten, - jeg fikk en liten trøstepremie denne uka J. Kanskje det var en påskjønnelse fra en av hennes døtre.  Selve Frua kan like godt fortsette å holde seg unna, og om rikdom og spenning skal følges ad slik denne boka beskriver, så velger jeg å forbli fattig og sette min lit til den månedlige utbetalingen fra Nav.

Dette er virkelig en bok i kategorien «Høyspenning – Livsfare».  Anbefales selvfølgelig-.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar