tirsdag 8. april 2014

JUSSI ADLER OLSEN - FASANDREPERNE






Den andre boken i serien om Avdeling Q, etter Kvinnen i buret.

I 1987 blir et ungt søskenpar brutalt drept i et sommerhus. Etterforskningen peker mot en gruppe kostskoleelever som kommer fra noen av Danmarks rikeste familier. I mangel av bevis henlegges saken. Men ni år etter melder en av de mistenkte seg og tilstår.

Kriminalinspektør Carl Mørck, leder for politiets Avdeling Q for uløste saker, forstår derfor ikke hvorfor saksmappen en dag ligger på hans skrivebord. Mørck er overbevist om at den må ha havnet der ved en feiltakelse. Men når han sammen med assistenten Assad begynner å grave, oppdager de raskt at noe er veldig galt.

Saken skal vise seg å trekke linjer fra posedamen Kimmie til tre av landets mektigste menn. De tre leter desperat etter henne, fordi hun vet noe som kan knuse dem. Men Kimmie har sine egne planer for hvem som skal jakte hvem.

Om forfatteren
Jussi Adler-Olsen (født 1950) er forfatter og tidligere forlags- og sjefredaktør. Han debuterte med thrilleren Alfabethuset i 1997 til god kritikk, og har siden skrevet flere kritikerroste romaner. Thrilleren Kvinnen i buret, den første boken om Avdeling Q, utkom på norsk høsten 2009. Fasandreperne er bok nummer to i serien som har gitt forfatteren flotte anmeldelser og bestselgerplasseringer i Danmark, og som er solgt til over 20 land.

Min kommentar:

Jeg leste Adler-Olsens første bok «Kvinnen i Buret» for en tid tilbake, og siden har jeg gledet meg vilt og hemningsløst til bok nr 2.  Jeg ble betatt av hele persongalleriet i første bok, og heldigvis møter vi disse igjen, og flere til i denne boka.  Den sære sjefen har jeg egentlig lite til overs for, men karakteren er jo så original at han treffer meg likevel.  Altmuligmannen Assad har virkelig truffet meg i hjertet.  Han er en fornøyelig fyr med en grenseløs hjernekapasitet.  Jeg gleder meg også til å bli enda bedre kjent med kontordamen.

Ja, boka inneholder mye vold.  Men det er ingen forherligelse av volden, selv om de som utøver den gjør dette med en viss nytelse og spenning. Jeg tåler etter hvert å både lese om vold i bøker, og se på vold på film.  Mitt bakhode forteller meg jo at dette er fiksjon, og selv om det slett ikke er noen trøst, så er virkeligheten verre.

Spenningen ligger ikke i å finne drapsmannen, da vi vet hvem de skyldige er helt fra start.  Men frykt ikke; - Vi får spenning i bøtter og spann, og litt til.

Men – en viktig ting: Du bør ha lest bok nr 1 først.  Jeg tror det kan være vanskelig å henge med om du går rett på toern …. Men for all del; jeg kan ta feil.

Uansett – Om du kjøper en eller begge bøkene så tror jeg at du vil kose deg.  Men du må altså tåle litt vold.

Terningkast: 5


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar