torsdag 5. juni 2014

TOM KRISTENSEN – HVITVASKING

Den Norske Bokdatabasens omtale:
Asgeir Müller arver helt overraskende sin onkels kunstforretning. Han sier opp jobben og flytter til Oslo. Men uerfaren som han er i kunstmiljøet, sliter Asgeir økonomisk. Han får gjennom en gammel venn et fristende tilbud om helt ufarlig hvitvasking av penger. Samtidig blir han kjent med TV2-reporteren Kristin Sundqvist. En "deep throat" fra en hemmelig, innvandrerfiendtlig organisasjon, med samfunnstopper som medlemmer, kontakter henne. Sammen blir de dratt inn i en verden av bestialske drap, hvitvasking og rasisme. Etter hvert vet de ikke lenger hvem som er venn eller hvem som er fiende. Stadige nye avsløringer bringer dem inn i et spill med større konsekvenser enn de aner.

Hvor sannsynlig er det at man mottar en millionarv fra en onkel man har et meget fjernt kjennskap til?  Vi har vel alle hatt en drøm om at noe sånt kunne hende akkurat meg.  Men så er det nå en gang sånn, at når ting er for godt til å være sant, - ja da skal en virkelig være på vakt.  For føre eller senere vil man få en på trynet.  Og her i boken smeller det skikkelig.  Den «heldige» arvingen må hoppe på en berg og dal bane, hvor farten bare øker og det er skremmende å tenke på hvordan  han skal komme seg bort fra denne livsfarlige situasjonen.  Skal han vente til banen stopper?  Blir det bråstopp?  Står det noen og venter ved avstigning, eller skal vår venn ta sjangsen å hoppe av i fart?

Vi blir med på reisen, og det blir nervepirrende nok.

Ved et par tilfeller blir jeg forstyrret av et noe merkelig språk. Det kan virke som om oversettelsen ikke sitter helt i dialogen. Men så er jo saken den at boka ikke er oversatt til norsk !!   Ser at anmeldere jevnt over irriterer seg over dette.  Men det ødelegger ikke leseopplevelsen for min del.  Jeg  har muligens en fordel ettersom jeg hører boka som lydbok.  Muligens kamuflerer oppleseren noen tilfeller.
Dette er en underholdene og spennende bok, uten at jeg vil gi noen toppkarakter. Men jeg kommer helt sikkert til å lese flere bøker av Tom Kristensen.  Hans bøker er troverdige, og jeg har følelsen av at vi lærer litt underveis. Nå kan jo dere lure på hva jeg lærer.