søndag 28. desember 2014

DAGENS BOK: JORUN THØRRING – MØRKETID.

Ny kriminalroman i serien om den samiske etterforskeren Aslak Eira, kjent fra "Glassdukkene" som nå er blitt film. Et lik oppdages i en gammel, nedlagt internatskole utenfor Tromsø. Skolen har vært ubebodd i over 30 år. En tidligere elev har opplysninger om saken, men blir drept før møtet med politiet. Førstebetjent Aslak Eira avdekker raskt at alvorlige overgrep skjedde ved skolen, og utfordres samtidig av minner fra egen internatskoletid. Hjemsøkt av fortidens spøkelser får Aslak Eira enda en drapssak på bordet. Noen vil hindre at sannheten avdekkes, men polarmørket skjuler ikke alle spor.

Denne tredje boka i serien om den litt sære politimannen Aslak Eira starter lovende, - med et lik som dukker opp på den nedlagte internatskolen Fredheim. Men jeg finner fort ut at det ikke er snakk om Fredheim her i Brønnøy.

Dette er en klassisk historie fra utallige bøker og filmer. Interessen daler litt, og jeg trenger litt tid før jeg blir fenget av handlingen igjen. Det er så mange personer, mange drap og mange mulige drapsmenn eller - vinner, at jeg mister oversikten.

Litt forvirrende i starten med denne fortellerstemmen. Jeg fatter ikke helt hvem eller hvorfor. Men vi får en løsning på alt. Noe er originalt, og noe har vi lest, hørt eller sett før. Det er jo en helt vanlig scene i krim eller grøsser sjangeren at man lar drap skje i fraflyttede bygninger. Og aller helst skal de være så store som mulig, gjerne et mentalsykehus, hotell eller skole.

Forfatteren skriver godt, og boka er ganske så spennende, selv om deler av handlingen er noe forutsigbar. I forhold til hennes tidligere bøker, så ble jeg bittelitt skuffet. Man forventer jo en viss stigning i spenningsnivået når en forfatter velger å skrive en serie med de samme hovedpersonene. Men kanskje det er urettferdig mot vedkommende. Men ikke misforstå meg. Boka er slett ikke dårlig.