mandag 19. januar 2015

DAGENS BOK: JAN MEHLUM – REN SAMVITTIGHET

Dette er den fjortende boka om advokaten Svend Foyn.
Piken som lente seg fram i døra, kunne være omtrent femten år og fortsatt et barn. Ansiktet var overstrødd med fregner og håret rødt. Hun hadde et voksent uttrykk i de grønne øynene. Jeg har lest om deg. Stemmen var ikke barnslig. Er du en sånn advokat som hjelper folk? Jeg skjønte det ikke da, men spørsmålet skulle forandre livet mitt. Svend Foyn blir kastet ut i sin vanskeligste sak noensinne, inn i et mysterium som på dramatisk vis skal komme til å utfordre hans egne holdninger i jakten på rettferdighet. Hva skjedde med Elvira Widerberg? Bit for bit, lag for lag, avdekkes nye fortellinger bak småbyens pene fasade. Ingen er uten hemmeligheter, Foyn. Alle har sine. Den kritikerroste krimforfatteren og sosiologen Jan Mehlum går tett inn på virkeligheten i sin fjortende roman med tønsbergadvokaten som fortellerstemme. Det er der alt sammen, Foyn, kjærlighet og hat, svik og begjær. Og noen må betale prisen. Alt vår advokat opplever har skjedd eller kommer til å skje. Derfor tar fortellingen tak i leseren, vrir og vrenger på våre forestillinger og fordommer, for til slutt å presentere oss for en slags løsning. Sånn var det, Foyn. Men verden går videre. Og vi blir sittende undrende tilbake.

Jan Mehlum er forfatteren som helt siden han ga oss den første boka om Sven Foyn, har hatt en stigning i sitt forfatterskap. Det var helt tilfeldig at jeg ble gjort kjent med denne forfatteren. Jeg våknet tidlig en morgen, og ble liggende i senga å høre på et program på P2 hvor vi bl.a. fikk bokanbefalinger. Der var det en kar som snakket så varmt om denne nye forfatteren Jan Mehlum.
Jeg kjøpte hans første bok, - og ble frelst. Jeg digger hans hovedperson, advokaten Sven Foyn. Jeg kjenner han rimelig godt nå etter å ha fulgt han gjennom fjorten bøker. Han har jo en tendens til å rote seg opp i de vanskeligste saker, og for å si det rett ut; - han balanserer vel hårfint på lovens grenser i sin evige jakt på rettferdighet. Denne boka er nesten i overkant spennende. Jeg har hørt på lydboka. En syssel jeg vanligvis bedriver på natta. Men i dag har lydboka vært på ørene i timevis. Jeg klarte rett og slett ikke å legge den fra meg. Og når jeg endelig trodde at gåten var løst, så var det jaggu enda et par kapittel igjen.

Det er bare å glede seg til neste bok, - og det beste av alt; - Jeg har hørt rykter om at Mehlums bøker skal filmatiseres. Det gleder meg meg til, da jeg tror at disse bøkene egner seg spesielt godt for lerret og skjerm.