mandag 18. mai 2015

FRA PLATEHYLLA: ØYSTEIN SUNDE – 1001 FNATT

1970.  CBS.  S-64183
















2012.  Spinner Records.  SRXLP2020

Fra platekompaniet:
1001 Fnatt kom ut høsten 1970 og var Øystein Sundes aller første albumutgivelse. Her finner vi også de første klassiske låtene som "Jaktprat", "Super-SS-Rally-GT-Fastback-Hardtop-Sprint" og "Fire melk og Dagbla' for i går". Låtene ble skrevet under militærtjeneste og på skolebenken, og ble ofte urframført på viseklubben Dolphins i Oslo. Både Lillebjørn Nilsen og Kari Svendsen bidrar på albumet, mens Espen Rud (trommer), Carl Morten Iversen (bass) og Wiggo Elisenberg (altsaksofon, klarinett og munnspill) utgjør den musikalske stammen - i tillegg til Sunde selv. 1001 Fnatt var kun tilgjengelig på LP og kassett på 70-tallet, og har i mange år vært et ettertraktet samleobjekt. Flere av sangene har levd videre, enten som livefavoritter eller på Sundes tidligere samlinger. 1001 Fnatt er likevel fullt av vokale og instrumentale krumspring som fortjener å bli lyttet til den dag i dag. Albumet satte også en standard for den folkekjære artisten Øystein Sunde, enten det er lek med ord eller lynkjapt strengespill. Tematikken i tekstene sier også noe om det som skulle komme senere i karrieren. Åpningslåta "Seks døgn på veien" er en forsmak på en håndfull Sunde-låter som omtaler sjåføryrket, mens singlen "Jaktprat" viser oss den munnrappe artisten som sannsynligvis har norgesrekord for antall ord i en treminutters poplåt. Lennon & McCartney-låta "Here, There & Everywhere" er omgjort til en lett kjærlighetsvise under tittelen "Her, der og stikkelsbær". Denne siden av artisten finner man spor av på flere album utover 70-tallet, men så blir det også brått slutt. I dag er det ikke kjærlighetsviser vi først og fremst forbinder med Øystein Sunde.
Selve lyden på albumet er imponerende. Dette er en levende innspilling som fremstår som en av 70-tallets aller flotteste utgivelser takket være produsent Mikkel Aas. Så ble da også
1001 Fnatt gjennombruddet for Øystein Sunde, en utgivelse som igjen satte fart på en over 40 år lang karriere.

Min kommentar:

Dette er ei skive som har fulgt meg nesten hele livet. Jeg vil ta dere med tilbake til høsten 1971. Jeg var nykonfirmert, og hadde kjøpt min første platespiller for «masjonspængan». Jeg hadde akkurat startet på mitt siste skoleår, og i 9.klasse kunne vi velge musikk som valgfag.

Vi var ikke så mange elever som hadde valgt musikk. Jeg var eneste jente i den lille gruppa. Og etter å ha terpa gitargrep sammen med gutta, skjønte jeg at musiker ble jeg aldri. Men jeg var, og er, veldig flink til å spille plater. Heldigvis hadde vi en klok musikklærer, som hadde det jeg den gangen mente var en di – i - i -i ger platesamling. Tror den talte ca 200 skiver. Han tok platene sine med på skolen, og delte ny musikk, samt kunnskap med oss som tidligere kun hadde hørt klassisk fra skolens stereoanlegg. Hilstad Barne- og Ungdomsskole hadde kun en platesamling i sitt eie. Det var en Det-Beste samling med klassisk musikk.

En dag var læreren spesielt opprømt. Han hadde med seg en splitter ny plate. Plata var 1001 Fnatt med Øystein Sunde. Der og da røyk for alvor min drøm om å lære å spille gitar. Etter å ha hørt hvordan unge Sunde trakterte dette instrumentet var det bare å gi opp, gitaren, for så å gå over til platespiller. Plata ble en kjempehit. Vi lærte oss teksten på Jaktprat ganske kjapt, og det gikk sport i å fremføre teksten feilfritt så kjapt som mulig. Men selv om vi digga tekstene og låtene, så forsto vi nok ikke hvilken innflytelse Hr Sunde ville få på det norske språk i årtier.

Det gleder et vinylhjerte at Sundes musikk ble reutgitt på vinyl i 2012.





Her finner du musikken på vinyl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar