onsdag 8. juni 2016

VERDT Å HØRE PÅ: NOVOCAINE


Foto fra bandets Facebookside

Har du hørt om bandet Novocaine?  Ikke det!  Nei, det hadde vel egentlig ikke jeg heller, inntil jeg ble tipset av en hyggelig fyr for noen dager siden.
Jeg setter pris på å bli gjort oppmerksom på nye band og ny musikk.  I dette tilfellet er ikke bandet nytt, men det har flydd under min personlige radar.  Desto lykkeligere ble jeg da jeg oppdaget at bandet, i tillegg til singelen «Paradox» som kom ut i april i år, faktisk har gitt oss musikk siden milleniumsskiftet.

Novocaine kommer fra Bergen, byen hvor musikkmiljøet spirer og gror.  Tenk deg et band som spiller akkurat den musikken du vil høre.  Ja, for Novocaine er ubeskjeden nok til å påstå at det er nettopp dette de holder på med.
De spiller melodisk, monumental, melankolsk musikk, og omtaler det som "Sad music - for happy people".

Og ja, - dette vil jeg absolutt høre.  Jeg er herved frelst.  Vi trenger slike band.  Band som gir oss ny musikk, men i kjent stil.  Vi liker det kjente.  Det som ikke krever så altfor mye av oss som lyttere.  Musikk som smyger inn i sjela vår og blir der.

Bandet ble startet i Molde i 1999, og har med et unntak av en kort periode på 10 år fra 2003 til 2013 holdt sammen i tykt og tynt siden starten.  Bandet fant navnet sitt i låten «Novocaine for the soul» av Eels, men har for øvrig få musikalske relasjoner til Mr E og resten av gutta i den amerikanske bandet.  Navnet passer perfekt fordi Novocaine spiller melankolsk, bedøvende rock…. Og fordi nettopp legemiddelet «Novocaine» brukes til lokalbedøvelse.

Kan man bli avhengig av  «Novocaine»? Nei, jen mener ikke ikke legemiddelet, men bandet.  Jeg sier «Ja takk, gjerne det». Det å lytte til bandet og deres musikk gir en viss fare for avhengighet. Men dette er en avhengighet du kun vil nyte godt av.

Bandets første EP kom i år 2000.  Men det var etter den andre utgivelsen «Dancing» i 2003, og etter at bandet hadde flyttet til Bergen at ting begynte å skje.  EP’en «Dancing» ble listet på P3, og bandet begynte å turnere.  Den samme EP ble for øvrig kåret som en av årets ti beste singler av bladet «MUTE».


Bandet har tviholt på sin musikalske identitet.  Noe de sikkert gjør lurt i.  All erfaring viser at publikum liker å høre musikk de kan kjenne igjen.  Så hvorfor endre en vinneroppskrift?

Og apropos vinneroppskrift.  I arbeidet med sitt kommende album besøker bandet Wales hvor de benytter samme studioutstyr som U2 benyttet på albumet «The Joshua Tree»
Need I say more?

Folkens!  Det er bare å glede seg til albumet kommer om noen måneder.  Jeg skal følge med og holde dere oppdatert.
For min egen del så håper jeg inderlig at musikken blir gitt ut på vinyl.  Men uansett:   Denne musikken vil jeg ha.

Mens vi venter på albumet, kan vi lytte til låta "Paradox"






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar