onsdag 10. august 2016

FRA PLATEHYLLA: SONDRE LERCHE – TWO WAY MONOLOGUE


2012. MONA. LP-MONA-003


"Two way monologue" er Lerches andre album.
Det tok hele 9 år før denne albumet kom på vinyl.  Utgivelsen består av 2 stk 180 grams vinylplater.  Vinylen er altså vakker og solid.  Men dessverre så er coveret altfor tynt og vil nok revne i kantene ganske fort selv om jeg la LP’en i plastcover øyeblikkelig.  Synd at man ikke kan gi denne flotte utgivelsen et cover som den fortjener.

 Det var i 2003, da Sondre ga ut dette albumet, - at denne kjerringa ble oppmerksom på vidunderbarnet fra Bergen.  Cd’en ble selvfølgelig kjøpt.  Jeg likte musikken som denne unge bergenseren presenterte for oss.  Det var noe helt nytt, og litt uvant.

Nyskapende og gammeldags, mente enkelte.  Kontrastfylt med andre ord.  Jeg husker at jeg av og til lurte på om Sondre sang litt falskt.  Men etter hvert så ble jeg vant til hans særegne måte å synge på.  Ja, det er faktisk litt befriende i disse dager hvor man har inntrykk av at en del artister benytter seg av autotune i middels og store doser. 

Mulig at det var gjenkjennelse av lydbildet fra sekstitallet og Sondres litt nakne stemme som gjorde at han fikk mange tilhengere, sørlig blant oss voksne.  Men om jeg ikke husker feil så var det flere unge musikere fra Bergen som dyrket denne musikkstilen, som f.eks. Nathalie Nordnes.
Det er tydelig at Sondre og mange musikere i samme gate har lyttet mye på artister som gjorde suksess på femti- og sekstitallet.
Lyden i Lerches gitar kan ofte minne litt om selveste Jørgen Ingman. 


Det kan være vanskelig å sette Sondre i bås.  Men jeg vil påstå at musikken hans henter elementer fra jazz, indie, pop og rock.  Bedre blir det ikke.

Her finner du musikken på vinyl.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar