torsdag 11. august 2016

FRA PLATEHYLLA: UTE TIL LUNCH – SEIER’N ER VÅR

1989.  EMI.  1375191
Fra wikipedia.no:
Ute Til Lunch var et musikalsk prosjekt av Lars Kilevold og Torstein Bieler. Målet var å teste NRKs reklamegrenser og skape blest rundt reklamebyrået Ted Bates. Debutsinglen «Ute til lunsj» ble spesialskrevet for Ted Bates, og inneholdt reklame for alt fra Peppes Pizza og Manpower til banken DnC og Tiedemanns tobakk. Den gikk rett til topps på Ti i skuddet, solgte 15 000 eksemplarer og lå 14 uker på VG-lista. Det var dessuten den første norskspråklige rap-låten som ble gitt ut på plate


Min kommentar:

Personlig var jeg ikke så opptatt av den nye musikk-formen rap (ræpp) på åttitallet, så det var nok ikke derfor jeg kjøpte ei skive av disse gutta.  Lars kjente jeg kun fra hans gjennombruddslåt «Livet er for kjipt» fra 1981.

Torstein, derimot, tror jeg var kjent for hver eneste jente som bodde i Oslo på åttitallet.  Han var vel en av de aller kjekkeste gutta i byen.  Og før du trekker på smilebåndet; - Jo, sånn skulle nemlig gutta se ut på den tiden.  Langt lyst, gjerne bleika puddelhår var på mote.  Den kjekkeste gutten får som regel den fineste jenta.  Og selvfølgelig kom selveste Anette Stai og rappa Torstein.  Og da ble han litt borte, iallfall for meg.  Selv om jeg hørte navnet i forbifarten i bandet Sons of Angels. Gutta som var spådd en gigant-karriere i USA. 

Hva skal jeg så si og mene om denne skiva?  Tja, jeg velger å se på dette som ei humorplate.  Tekstene tar for seg tidsaktuelle temaer.  Åpningslåta «Seier’n er vår»  gir et spark til idrett og doping, noen år før OL på Lillehammer. Ellers får vi høre mer eller mindre troverdige låter som tar for seg tema som jakt, sjekking, drekking, nordmenn i sydenasyl, osv, osv.  Ja, og så «Gummisangen» da.  Den husket jeg faktisk da jeg hørte den igjen nå på skiva.  En annen låt jeg kjente igjen var «Violett» hvor gutta får hjelp av Sanne Salomonsen,  Marie Fredriksson og Sølvguttene.  Denne har jeg selvfølgelig også på singel,  Singelen er faktisk ganske ettertraktet av Roxette-samlere. Har sett den solgt for 20 – 25 euro på ebay.

Disse gutta har drevet med forskjellige ting i åra etter denne utgivelsen.  Lars har stort sett dravet med musikk, mens Torstein har vært innom musikk, film, event-selskaper m.m. 
Begge har vært ettertraktet som tekstforfattere.  Ikke så rart kanskje.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar