fredag 23. september 2016

DAGENS BOK: THOMAS ENGER – SKINNDØD




Fra cdon.no:
NORSK KRIMSENSASJON, SOLGT TIL 17 LAND!  Nettjournalisten Henning Juul er tilbake igjen på jobb, to år etter at han mistet sin sønn i en brann. Samme dag blir en kvinne funnet steinet til døde i et telt på Ekebergsletta. Hun har piskemerker på ryggen, og den ene hånden er kappet av. Da et nytt drap finner sted, blir det klart at saken er adskillig mer sammensatt enn politiet først trodde. Det går opp for Juul at han må finne sannheten før enda flere liv går tapt. Også hans eget. Skinndød er solgt til hele 17 land, England og USA inkludert. Det anerkjente amerikanske forlaget Simon & Schuster vil lansere Thomas Enger i kjølvannet av Henning Mankell og Stieg Larsson. Filmrettighetene er solgt for samtlige seks bøker. 


Min kommentar:

Da har jeg endelig fått lest Thomas Engers første bok i serien om journalisten Henning Juul.  Jeg leste og skrev om boka «Fantomsmerter» våren 2014.
Det var bok nr 2 i serien.

Men selv om det har gått lang tid siden jeg leste den andre boka i serien, så har jeg ikke kunnet glemme Henning Juul.  Han gjorde virkelig inntrykk i den forrige boka, og etter å ha lest den første boka i serien så har denne personen kommet enda nærmere.  Henning er virkelig en mann med mange egenskaper.  Han er snartenkt, analytisk og målrettet.  Men mest av alt drives han fram at sin kjærlighet og sitt savn til sin avdøde sønn Jonas som døde i en brann.

Det gjør virkelig vondt å lese hvordan Henning strever.

Det som kan trekke litt ned er at persongalleriet er tallrikt.  Det er ganske mange personer å holde styr på.  Men hver og en har en så pass viktig rolle, så etter hvert får jeg oversikten.


Bokas historie er spennende.  Men det beste er at er at den er original og aktuell.  Og for en gangs skyld så klarte jeg ikke å løse gåten før bokas siste kapittel.

Her finner du boka som pocketutgave

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar