lørdag 29. oktober 2016

DAGENS BOK: ANNE HOLT & EVEN HOLT– FLIMMER




Fra cdon.no:
">En hjertestarter skal redde liv. For den nyopererte Erik Berntsen koster den ham livet. Noe er galt med verdens mest solgte implanterbare hjertestarter. Ingen forstår hva. Sara Zuckermann holdt pusten og kjente at pulsen steg. Dette var galt. En annen burde akkurat da ha stått med en dumpt verkende skulder i døråpningen til Operasjonsstue 7, den nest siste kvadratiske boksen i en rekke på åtte rom med langsløpende korridorer på hver side. En av de andre kardiologene kunne utføre inngrepet like godt som henne. Bedre, tenkte hun, selv om ingen hadde hennes erfaring. Ingen hadde hennes track record, hennes kunnskap, bakgrunn og anseelse. En stjerne var hun, en megastjerne, på en himmel større enn den over Norge, over Bærum, over det vesle provinsielle sykehuset som både var stort og moderne etter målestokken der til lands, men som ikke var noe i forhold til hvor hun en gang hadde hørt hjemme. Stor var hun likevel også nå, den beste, den største, den dyktigste blant norske middelmådigheter. Selvsagt var dette galt. Hun burde ha sagt nei. Flimmer er en thriller fra et konfliktfylt sykehusmiljø i Norge i 2010. Det er en historie om de evige motsetninger mellom pasienters beste og offentlig økonomi, mellom internasjonale industriinteresser og den enkelte lege. Flimmer er en fortelling om sannhetens kappløp mot løgn, svik og fortielse, der menneskeliv blir ubetydelige på den store arenaen der pengene rår: Verdens børser


Min kommentar:

Jeg leste denne boka da den kom ut for noen  år siden (2010). Men etter at jeg for noen uker siden leste bok nr 2 i serien om Sara Zuckemann så fikk jeg lyst til å lese bok nr 1 på nytt.  Nå er det gjort, og om vanlig så er en Anne Holt bok en god opplevelse.  Og selv om jeg har lest denne boka før, så koser jeg meg virkelig mens jeg har denne boka som lesebok på øret.  Det er Ine Jansen som leser.  Hun bidrar til den gode opplevelsen ved sin innlevelse og måte å lese på.

Det er ingen hemmelighet at jeg liker Anne Holt.  Jeg liker hennes måte å skrive på.  Har jo selvfølgelig fått med meg at hun ofte blir kritisert for å skrive for enkelt og ha kjedelige karakterer.  Men hvorfor skal alt være så komplisert? 

Jeg liker at jeg kan lese samtidig med at jeg slapper av.  I perioder behøver man ikke tenke så mye, men bare la seg leve med i handlingen til forfatteren.  

I denne boka har hun da fått med seg broren Even.  Og det er ingen tvil om at han har bidratt til boka med alt han måtte ha av fagkunnskap.

Som leser føler jeg at jeg får en grundig, men likevel forståelig innføring i hvordan en pacemaker virker, - eller ikke virker.

Jeg håper inderlig at jeg aldri kommer i den situasjonen at jeg behøver en pacemaker.  Fordi denne boka vil nok følge meg, og ja, - jeg er litt skremt.
Men som vanlig blir alle skurkene tatt så jeg og alle andre pasienter er nok trygge med pacemaker.
Neste bok i serien allerede lest, og blogginnlegget kommer om kort tid.  Det vil bli lagt inn her

Her finner du boken  som  pocket  og  lydbok.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar