mandag 31. oktober 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: SIGNE MARIE RUSTAD - HEARING COLORS SEEING NOISES


2016. Safe and Sound.  SSRLP050


Fra bigdipper.no:
Om du ikke fikk med deg Signe Marie Rustads debutalbum Golden Town fra 2012 (produsert av Håkon Gebhart og nominert til årets norske debutant av Tom Skjeklesæter) så fortvil ikke, nå er hun tilbake med oppfølgeren og den er enda bedre!
 I klassen dyp og sjelfull americana har vi vært velsignet med (minst) to fabelaktige artister de siste åra, Janne Hea og Ida Jenshus og med Hearing Colors.. melder Rustad seg på i dette selskapet. Albumet er innspilt analogt med Marcus Bror Forsgren som produsent og spenner fra det helt nedstrippede til svevende og episke verk som platas førstesingel The Space Song. Plata har allerede rukket å få panegyrisk omtale av flere anmeldere, og vi sakser fra Stian Svehagens 9/10-anmeldelseMuikknyheter.no:
 "La musikken snakke for seg selv. Og har du noe å komme med, så vil folk høre, og folk MÅ høre på Signe Marie Rustad. De må høre absolutt hele albumet – fra start til slutt. Har du dårlig tid, ta deg hvertfall tida til å høre The Space Song. Jeg lover at livet ditt blir bedre. Så bra er nemlig låta. Og albumet. "



 Min kommentar:

Jeg kjente ikke denne artisten, men  en god vinylvenn tipset meg. Det startet med at vedkommende kjøpte resten av Joan Baez platene mine.  Da han kom for å hente bunken på ca 30 plater, bar det i prat om innholdet i bunken.  Jeg fortalte at dette var plater det nesten gjorde vondt å kvitte seg med.  Noen hadde jeg hatt siden 1971. 
«Har du hør den nye norske artisten som ligner noe innmari på Baez»? spurte platekjøperen.  Jeg måtte innrømme at;  -  Nei, det hadde jeg ikke.  Jeg fikk en lapp med artistens navn, og logga meg rett på Platekompaniet.  De var den eneste nettbutikken hvor det var mulig å forhåndsbestille denne skiva.  Dette er nå noen uker siden.  Endelig, - i dag lå skiva i postkassa.  Må innrømme at jeg var temmelig spent da jeg la plata på platespilleren.

Hørte ingen likhet med mitt ungdomsidol Joan Baez sånn umiddelbart, men i spor nr 2 « Mexican Standoff» hørte jeg det.  Min vinylvenn hadde rett.  Akkurat i denne låta er artisten utrolig lik Baez.  Og mitt hjerte er herved fortapt.  Men la det være klart: - det er ingen Baez-kopi jeg hører.  Til det har denne dama altfor mye variasjon og særpreg, noe som gjør Signe Marie Rustad svært så spennende.

Hun er på en måte summen av Joan Baez, Linda Thompson, Sandy Denny, Janis Ian  og  Alison Krauss.

Dette er musikken for lange mørke høstkvelder.  Musikk er så mye.  Det er ord, toner, tekst, noter, instrumenter, stemme, , lyd, produksjon, varme, stemning, formidling osv.osv.  Denne jenta fra de dype skoger ved Elverum gir meg det jeg behøver akkurat nå.  Jeg kjenner at akkurat nå er det sabla godt å være akkurat her, i stua mi med Signe Maries toner ut fra høytalerne,

Jeg vil bare avslutte med et eneste ord:  Takk !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar