søndag 27. november 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: HANNE KOLSTØ – FEST BLIKKET.



2016.  Jansen plateproduksjon. JANSEN082HV 

Fra bigdipper.no:

Hanne Kolstø slipper sin andre plate på under et kalenderår, takk og pris for at vi har denne fantastiske artisten som bare fortsetter å levere.
Denne gangen har Kolstø skrevet på norsk for første gang, og vi kan trygt si at det gir musikken hennes en ny dimensjon. Et overraskende valg for en artist som har et voksende publikum utenfor hjemlandet, men et glimrende valg for oss som gjerne vil lengre inn i Kolstø's kompromissløse pop-univers.


Min kommentar:

Forrige gang jeg skrev om Hanne Kolstø i bloggen min, var i 2014 etter at plata «Forever Maybe» kom ut. Hanne kan fremdeles ligne litt på Kate Bush, men man hører jo godt at vår artist har utviklet seg mye i de to årene som har gått.  Få, om noen, gir ut plater i så høyt tempo som Hanne.  Dette er det syvende albumet etter at førsteskiva ble sluppet i 2011.  Godt gjort!

Og denne gangen er tekstene på norsk. Jeg oppfatter det som ganske modig  i den musikkformen artisten presenterer.  Jeg kan kun svare for meg selv.  Men jeg lytter litt ekstra til tekstene når de er skrevet på norsk.  Det har sikkert sin forklaring i at jeg er ikke så altfor god i engelsk.  Det begynner å bli noen tiår siden gymnaset, og man har ikke brukt engelsk så mye til daglig.  Så jeg må nøye meg med min «parabolengelsk» Jeg kan følge med på enkel dialog, men poesi og dermed sangtekster kan ofte bli komplisert. Det kreves da at jeg må anstrenge meg litt ekstra, og det skjer stort sett bare når det gjelder artister jeg er virkelig interessert i, som f.eks. Dylan.

Men tilbake til Hanne Kolstø.  Ikke bare utfordrer hun seg selv til å skrive på norsk.  Neida, hun klemmer til på dialekt. Litt morsomt er det at første låta på skiva heter «Snakkebobler».  Da forstår vi at teksten er viktig for denne utgivelsen.

Hanne har et enormt musikalsk talent.  Det sier seg nesten selv, når hun gir oss så hyppige plateutgivelser uten at det på noe vis går ut over kvaliteten.  Hun spiller en haug med instrumenter.
Det er litt mere melankoli over denne plata.  Og det passer perfekt i forhold til at dette er en høstutgivelse. 

Det er alltid spennende å få en ny Kolstø-skive i hus.  Nok en gang har jeg fått en LP med et svært originalt cover.  Det er visstnok to portrettfotografier som er klippet i remser og limt sammen igjen.  Originalt, og utrolig fint. Jeg har kjøpt den utgaven som har hvit vinyl.  Den finnes kun i 200 eksemplarer, og min plate er nr 152. 

Ekstra morsomt er det at det ligger ved et teksthefte i et svært hendig format.  Men man å bla hurtig, for det er stort sett kun en linje, eller kun ett ord på hver side.  Også det meget originalt.  Her er Hannes signatur på forsiden av det litt heftet.
For oss samlere så er det nettopp slike ting som gjør albumet så attraktivt.

Jeg har nå hørt  gjennom albumet en fire-fem ganger, og har oppdaget at jeg stadig legger merke til nye elementer i musikken.  Her er det mange lag, og nettopp det gjør at Hanne Kolstøs musikk er så spennende


Dette er ei jente som har gitt, og vil gi oss mange fenomenale musikkopplevelser.  Tenk så heldige vi er.
Takk Hanne !

Her kan du finne albumet på CD,  MC og  LP.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar