tirsdag 29. november 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: ØYSTEIN SUNDE - BESTEFAR


2016.  SPINNER: SRXLP2028 

Fra bigdipper.no:

Øystein Sunde fyller 70 år i 2017 og med albumet Bestefar tjuvstartes herved jubileet for en av norges mest folkekjære og respekterte artister med et album på sedvanlig høyt nivå.
Albumet inneholder 11 flunka nye låter samt bonussporet Fjøsprat. Det er gledelig å konstantere at Sunde fortsatt har evne til å fremkalle våre bredeste glis både på grunn av den umiskjennelige humoren i tekstene, men ikke minst at musikken virkelig svinger.


Min kommentar:

Det sies at det skjer noe med en mann når han blir bestefar. 
Øystein Sunde har kanskje merket en forandring.  Men som publikum og fan av Sunde siden 1001 Fnatt så opplever jeg at dette er gode gamle Øystein Sunde.  Og heldigvis for det. Tror at jeg ville blitt uhyggelig skuffet om denne rappkjefta Odals-innflytteren hadde gitt meg noe annet enn det jeg forventet.  Øytein har en så særegen stil, både når det gjelder tekster og ikke minst gitarspill, så han er snart verneverdig.

Jeg har sett og hørt mye på den rappkjefta visesangeren opp gjennom åra. Jeg husker godt at min musikklærer på ungdomskolen hadde med seg LP’en 1001 Fnatt, og vi fikk lov til å høre på den i musikktimen.  Tidligere hadde vi bare fått lov til å spille klassisk musikk.  Hilstad skole hadde på den tid ikke den store platesamlingen.  Den besto av en boks fra Det Beste med 8 stk LP’er.  Tror den het noe sånt som «Klassiske Mesterverker». Dette hørte vi på i alle musikktimene.  Ikke rart at visesangeren Sunde ble populør hos noen tenåringer fra Velfjord.

Sist jeg så og hørte  Sunde var i vår da han sammen med Ingrid Bjørnhov ga oss et forrykende show i Vefn Kulturhus.  To slike ordkunstnere og dyktige musikere måtte bli bra.

De siste to gangene jeg har sett Øystein har han testet nye låter på publikum.  Allerede i 2014 fikk vi i publikum bortimot latterkrampe av låta «Dødsbo».  En sang hvor de aller fleste kan kjenne igjen hele eller deler av teksten.  Vi har enten vært der selv eller hørt om noen som har nærmest erklært unntakstilstand som følge av deling av et mer eller mindre verdiløst dødsbo.
Og ingen klarer å sette ord på slike fenomener som Øystein Sunde.

Dette er humoristen Sundes plate.  Han slipper til sin turnepartner Ingrid Bjørnhov på et spor.  Ellers står han fjellstøtt på egne ben.  Det vil si han har med seg noen eminente musikere;  På «Sjukehjems-boogien» får han i tillegg god hjelp av Petter Baarli og Reidar Larsen.

Jeg må nok høre gjennom denne skiva mange ganger før jeg får med meg all teksten fordi det går ganske fort i enkelte partier. 

Etter mine , og wikipedias, beregninger er det ca 8 år siden forrige plateutgivelse.  Jeg håper at vi som ble bitt av basillen da "Jaktprat" kom i 1970, og har vært bitt siden (sitat Ingrid Bjørnov),  slipper å vente like lenge til neste utgivelse.  Vi trenger Øystein Sundes skrå blikk på nyhetene og dagliglivet.  Håper han forsetter slik at et album i framtiden kan få tittelen «Oldefar»

Her finner du musikken på  vinyl og  cd.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar