onsdag 18. januar 2017

FRA PLATEHYLLA: DUM DUM BOYS – SPLITTER PINE


1989.  CBS ‎– CBS 463 450 1


Fra wikipedia:
DumDum Boys fra Trondheim er et norsk band, som regnes som et av de fire store i norsk rock. Bandet oppstod i 1979 under navnet Wannskrækk og var i starten et punkband. Etter at den første vokalisten sluttet, ble Per Øivind Houmb («Prepple») hentet inn som erstatter av vennene Kjartan Kristiansen (gitar) og Persi Iveland (bass)
Bandet ble i 2012 innlemmet i Rockheim Hall of Fame.
1989, kom bandets andre LP, Splitter Pine, som ble fulgt opp med en turné. Albumet ble en suksess, og selve låten «Splitter Pine» ble en slager dette året. Turneen omfattet både Kalvøyafestivalen, Roskildefestivalen og en konsert i Moskva. Under Spellemannprisen 1989 vant de nok en gang klassen rock for beste album.

Min kommentar:

Har du noen gang opplevd at en låt eller et band tar deg med storm og nesten blåser deg overende?  Jeg har det sånn.  Og når du tenker etter, så kjenner du sikkert igjen den følelsen. Enkelte låter smyger seg innpå deg som en kjælen katt for så å følge deg for alltid.  Du vet ikke helt når du oppdaget låta, men du vet at du liker den. 
Og så har du de låtene som tar deg til uanede høyder ved første møte. Slik var mitt første møte med «Splitter Pine».  Jeg husker at jeg så bandet framføre låta på TV.  Jeg husker ikke hvilket pprogram det var.  Men det kunne vært dette.

Legg ellers merke klippet i starten av programmet med takketalen som bandet holder da de mottar Spelemannsprisen i 1989 .
«Det e mang som ha hatt ein finger med i spillet her.
Og eillers har æ fått bskjed om å ønsk heile verden lykke til, og ha det bra». 
Det er en takketale etter mitt hjerte.

Dette albumet inneholder bare gode låter.  Og heldigvis har flere av dem fått velfortjent spilletid og interesse fra media.
Jeg likte spesielt godt at bandet hadde norske tekster.  Disse tekstene hadde i tillegg innhold.          

Albumet lå 28 uker på VG lista i 1989, med en 3.plass som beste notering.

Om du ikke har hørt denne plata på en stund, så anbefaler jeg at du låner bort ørene til DumDum Boys en liten time. Om du ikke har albumet selv, så finner du det på Tidal, Winp og Spotufy.
God fornøyelse.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar