mandag 23. januar 2017

FRA PLATEHYLLA: FIREBEATS.INC. - SAME



2003.  Orange Doubledome.  OD-3005  



2016 Round 2 R2LP 003

Fra dagsavisen.no:
Sent i 1966 ga oslogruppa Firebeats Inc ut sitt første album. Det ble bare presset i 500 eksemplar, men salget var godt nok til at den karret seg inn på en 18. plass på VG-lista tidlig i 1967.  Men albumet til Firebeats Inc forsvant fort ut, og det har ikke vært å oppdrive siden. Bortsett fra på samlermarkedet, der originale eksemplar har blitt omsatt for tusenvis av kroner.
I omslagsnotatene på originalutgaven skriver daværende musikkjournalist i Arbeiderbladet, Erik Heyerdahl, på engelsk, at det er sjelden at norske popgrupper får gi ut egne LP-plater. Det krever helt fremragende egenskaper, både som sangere og musikere, en personlig stil, og et eget repertoar.
Dette kan godt være den aller beste LP-en noe rockeband laget i Norge på 60-tallet. Det er ikke bare fordi den fantes i så få eksemplar at den har fått en så høy status internasjonalt.


Min kommentar:

Om du tilfeldigvis har den norske førsteutgivelsen av denne skiva i hylla, så kan du greit finansiere en ferietur.  Har sett dette albumet gå for opp mot $ 1.480 på Ebay.

Firebeats serverer  god 60-talls skranglepop.  Det låter virkelig bra.  Nesten litt trist at dette bandet ble til et langt mer kjedelig danseband etter hvert som  vi beveget oss inn i syttitallet.

Jeg har foreløpig ikke fått skaffet meg originalutgaven.  Men jeg har tilgang til musikken da det står to re-utgiverser i hylla mi. 
Mitt ENE eksemplar av denne skiva er en uoffisiell US utgivelse. Den kjøpte jeg for $ 18 på Ebay.  Dette er nå noen år siden, men jeg ser den av og til ute på Ebay til ca  $ 30.
Den norske labelen «Round 2» sørger for å gi ut gamle norske plater.  Heldigvis har de gitt ut Firebeats Inc. slik at også vi som ikke ønsker å gi en hel månedslønn for originalskiva kan komme unna med kr 250,-.

Om du skal velge mellom disse to utgivelsene, så er det lett.  Du må selvfølgelig kjøpe den norske utgivelsen.  Her får du litt ekstra info, og så låter det litt bedre.  Mulig det kun er mine ører som hører dette, men jeg har en følelse av at lyden er litt «hvassere» på vinylen fra «Round-2»

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å slå et slag for disse reutgivelsene norske artister. Du kan sjekke de ut her
Med de prisene som av og til settes på eldre norsk vinyl, så kan dette være et godt alternativ. Og det aller viktigste, - våre gamle pop- og rockeartister kommer til heder og verdighet igjen.

 For mere info om bandet vil jeg anbefale bloggen til min Facebookvenn Svei Harald.  Du finner bloggen hans her.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar