tirsdag 17. januar 2017

FRA PLATEHYLLA: THE MONROES – SUNDAY PEOPLE


1983. Bahama Records A/S ‎– BHLP 1201


Fra wikipedia:
The Monroes var en norsk pop- og ska-duo som var populær i 1980-åra. Den ble dannet i 1983 av gitarist Eivind Rølles og vokalist Lage Fosheim, som begge hadde spilt i Broadway News, som ble oppløst i 1982. Monroes var i begynnelsen svært inspirert av det engelske bandet Madness, men gikk etter den første plata i retning av glattere popmusikk.
 Duoen ga ut sitt første album Sunday People i 1983. Det solgte 130 000 eksemplarer i Norge. For albumet ble The Monroes kåret til årets artist under Spellemannprisen 1983 og vant i tillegg klassen pop og var dermed de første til å vinne mer enn en Spellemannpris under samme utdeling.


Min kommentar:

En kald og mørk novemberkveld i 1983 var unge, musikkinteresserte Frk Nilssen på jobb . Det ble sjelden tid til kontorarbeide på dagtid, så dette måtte tas på kveld og natt.  Et par år tidligere hadde jeg kjøpt med en kassettspiller med radio og en bitteliten TV-skjerm (ca 4").  Denne kvelden var det Dagsrevyen som sto på i bakgrunnen.

Plutselig spisset jeg ører.  Hva var det Kari Sørby hadde sagt?  En norsk gruppe som ville få suksess i England?  Var det mulig?  Husk at dette var før A-Ha.  Når jeg da hevet blikket, så jeg to lange, ja unnskyld men det var litt rare menn på skjermen.  De veivet med kofferter og  presenterte en merkelig gange.  

Men mest av alt husker jeg musikken. Og tekstuttalen.  Det låt erkeengelsk.   I dag synes jeg nesten at Monroes engelskuttale høres litt rar ut, men den gang da syntes jeg det var meget proffesjonelt.   Oii, tenkte unge Frk Nilssen.  Disse var bra til å være norske.  For det var sånn vi tenkte på den tiden. Særlig når det gjaldt musikk og film.

Innslaget fra Dagsrevyen. kan du se ved å trykke her

Og duen solgte plater i bøtter og spann, i i Norge, Tyskland, Frankrike og Portugal.    Her i landet salgte vel albumet noe sånt som 135.000.  De herjet listene og duoen ble litt humoristisk omtalt som «To meter Listepop».  Ja, gutta hadde en høyde som var over gjennomsnittet.  Jeg husker godt at jeg så dem begge komme inn på matbutikken på gamle CC på Majorstua.  Akkurat over inngangsporten der hang det et skilt i en høyde jeg antar måtte være bortimot to meter, men begge gutta i Monroes måtte bøye hodet for å gå fritt under dette skiltet.  Jeg la nemlig merke til høye gutter, ettersom jeg var over gjennomsnittet høy selv.

Denne plata ble spilt inn i Sverige.  Og man må vel si at de hadde med seg et stjernelag av musikere.  
Se bare her:
Bass – Hans Chr. Ellefsen
Drums – Bjørn "Julle" Juliussen
Flamenco Guitar [Spanish Guitar] – Erik Damsgaard
Guitar – Marius Müller
Keyboards – Lars Kilevold
Marimba – Bjørn Kristensen
Saxophone – Johan Bergli, Rune Nicolaysen
Soloist [Sax] – Rune Nicolaysen
Trombone – Jens Wendelboe
Trumpet – Jens Petter Antonsen
Percussion, Vocals – Eivind Rølles
Written-By, Producer – Eivind Rølles, Lage Fosheim

I forbindelse med at The Monroes gjorde et comeback tidlig på nittitallet, så gjorde Nrk et program om og med duoen i 1993.  Du kan se programmet her.

Det er utrolig trist at både  Eivind og Lage er borte.  De døde begge i 2013 bare med noen få måneders mellomrom.

Heldigvis lever musikken deres.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar