søndag 29. januar 2017

KVELDENS FILM: GLASSDUKKENE




Kanal:  iTunes
Skuespillere:  Stig Henrik Hoff, Lena Kristin Ellingsen, Anders Dahlberg,  Reidar Sørensen,  Henrik Mestad,  Gjertrud Jynge,  Finn Arve Sørebø
Regissør: Nils Gaup
Sjanger:  Krim
År:  2014

Fra filmweb.no:
Studenten Lisa blir meldt savnet av sin mor etter at hun ikke har gitt lyd fra seg på ett døgn. Aslak Eira blir satt på saken, men får lite nyttig informasjon ut av Lisas nærmeste. Den unge jenta blir funnet for sent.
Lisa blir funnet livløs i Prestevannet i Tromsø. Aslak og partneren Kine Berger finner fort ut at jo mer de leter, desto flere spørsmål dukker opp. Tiden begynner å løpe fra dem når Lisas venninne, Hilde, også blir meldt savnet.
Den kjente norske filmskaperen Nils Gaup står for regien. "Glassdukkene" er første del i en filmtrilogi om kriminaletterforskeren Aslak Eira, basert på en romanfigur av Jorun Thørring.


Min kommentar:

Det er en stund siden jeg leste Jorun Thørrings bok som filmen er basert på.  Det er jo ofte sånn at man blir skuffet når man ser en film  om man har lest boka først.  Og jeg må bare beklage, fordi jeg ble litt skuffa her også.  Jeg ville så gjerne at denne filmen skulle være bra, men det lugger litt både her og der.

Men det finnes også lyspunkter.  For det første:  Jeg liker at vi for en gangs skyld ikke befinner oss i Oslo-gryta.  Location er perfekt og helt riktig i forhold til boka.  Og så liker jeg godt at de har castet folk som enten snakker norsnorsk opprinnelig, eller mestrer språket. Skuespillerne er troverdige, og bortimot håndplukket til sine roller.   Ja, til og med legen Mads Gilbert har fått en rolle, som seg selv.

Stig Henrik Hoff er selvfølgelig perfekt i rollen som den samiske etterforskeren Aslak Eira.  Jeg synes også Lena Kristin Eliingsen fungerer som Eiras partnt, til tross for det elendige manuset hun har fått å jobbe med.

Jeg føler også at de har mistet mye, ettersom forholdet mellom far og sønn Eira er forflatet i filmen i forhold til boka.  Og det er ikke skuespillernes skyld.   

Det er så synd, fordi dette kunne vært en så bra film.  Historien er jo god, og spennende. Det vet jeg jo.  Så derfor må det være manuset som ikke fungerer.  Og så er det en del småting som irriterer meg.  Sånn som at det for eksempel ikke er lov å snakke i mobiltelefon på sykehus.  Jeg har ligget mye på sykehus, og jeg husker at vi ikke fikk lov til å bruke mobilen på sykehus før årtusenskiftet.   Men i de siste årene har mobilbruk ikke vært noe problem. Årsaken til forbudet var at mobilen kunne påvirke diverse instrumenter.  Jeg har faktisk opplevd dette en gang.  Jeg satt i et fellesrom på sykehuset Sophies Minde.  Det kom det en kar og startet en mobilsamtale, og dermed løp smertepumpa mi løpsk.  Heldigvis var jeg våken, og klar over faren så jeg fikk slått av pumpa øyeblikkelig.  Hvis ikke kunne dette vært fatalt.  Ifølge min lege så var mobilbruk årsaken til denne hendelsen. Den gangen (i 1998) var det vel et annet mobilsystem i bruk (NMT 450  eller 900).  Kanskje dette var årsaken til at det virket inn på min smertepumpe.  Men denne filmen er spilt inn i 2014, så jeg tviler på at mobilbruken måtte begrenses da.  Men dette er bare en sånn bagatell som jeg henger meg opp i.  Det er godt mulig at det fremdeles er restriksjoner i enkelte tilfeller.

Huff, jeg synes nesten det er leit at jeg ikke liker denne filmen bedre.
Men, - nå skal det sies at jeg hadde store forventninger til denne filmen.  Og da blir fallhøyden stor.  Jeg har sånn inderlig lyst til å snakke denne filmen opp, om du skjønner hva jeg mener. 

Jeg er sikker på at om man ikke har lest boka først, eller klarer å nullstille seg ved å glemme boka, så vil en bli underholdt av filmen.  Dette er vel en mer typisk TV-film, og ikke en kinofilm.  I så måte er den fullt på høyde med Wallander, Bech, Irene Huss, Varg Veum og alle de andre nordiske krimseriene. 

Jeg ser at det på diverse nettsteder er skrevet at det skulle komme både tre og fem filmer i denne serien.  Ja, enkelte av skuespillerne var visstnok forespeilet hele ni filmer om Aslak Eira.  Men det kan se ut som om det blir med denne ene.  Det synes jeg er litt synd.  Kanskje burde serien vært fullført som TV-serie.  Jeg tror at med den interessen som er for nordisk krim ute i Europa for tiden ville ha hjulpet Tv-serien til en større suksess enn kinofilmen.

Håper bare at Aslak Eira ikke blir glemt.  Både han og Stig Henrik Hoff , fortjener å bli vist fram på Tv-skjermer i mange land.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar