onsdag 11. januar 2017

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: KARIN KROG - GEORGE GERSHWIN + KARIN KROG


2016.   Odin Records.  ODINLP955. RE. Remastered




Ja, dette kan jeg like.  Jeg har jo tidligere være relativt åpne om min «jazz-frykt».  Enkelte jazzinnspillinger har rett og slett gjort meg litt nervøs under lytting.  Og la det være sagt, jeg er en person som er i absolutt vater, - bortsett fra ved avspilling av enkelte jazzskiver.  

Jeg har vel kommet fram til at årsaken til min lille angst er en reaksjon på ukjente toner.  Jeg vet ikke helt hvor det bærer hen.  Og vi har vel alle en iboende frykt for det ukjente.  Og for en kontrollfreak som meg blir jazzens toner rett og slett for utfordrende.  Men jeg har jobbet med saken i mange år.  Og en god venninne har drevet tilvenning med å anbefale plater som består av jazz i litt enklere form.  Så nå holder jeg meg unna musikk hvor jeg vet det finnes en del improvisasjoner.

I så måte er dette ei plate som passer meg perfekt for meg.  Den er bare snill og nydelig.  Karins stemme smyger rundt meg, og gir meg en solid porsjon trygghet.  Hun har jo med seg et stjernelag på denne innspillingen. 
Hør bare her:
Bjarne Nerem, Tenor saxophone
Egil Kapstad, piano,
Arild Andersen, Bass
Jon Christensen, trommer
Produsent:  Karin Krog og Johnny Sareussen

Hvem var George Gershwin? Her er (noe forkortet) hva wikipedia sier om han:
George Gershwin (født Jacob Gershovitz den 26. september 1898 i Brooklyn i New York City, død den 11. juli 1937 (av hjernesvulst) i Hollywood i California) var en amerikansk komponist og pianist.  Jacob Gershovitz var sønn av jødiske russisk-amerikanske immigranter, Morris Gershovitz og Rose (født Bruskin). De var innvandret omkring år 1891. Det var de amerikanske myndigheter som forandret etternavnet deres.
Han oppnådde tidlig suksess, først med «Swanee», fremført av Al Jolson i 1921.
Et flertall er ansett som amerikanske klassikere og med i «The Great American Songbook». Hans bror, Ira Gershwin, figurerte som tekstforfatter på flere av hans komposisjoner. Folkeoperaen «Porgy & Bess»  fikk sin urfremføring i New York i 1935 med den amerikansk-norske Anne Brown i en av hovedrollene.
Han er også mannen bak «Summertime» som ble virkelig kjent da Janis Joplin gjorde den til sin låt.


Karin Krog er ikke den eneste jazz artisten som har jobbet med Gershwins materiale. Men Karin gjør det, son alltid, meget bra.  Det er jo helt utrolig at disse låtene er nesten 100 år gamle.  De holder seg godt i likhet med Karin Krog.  Jeg så henne i et herværende TV-show forleden, og det er vanskelig å tro at den dama faktisk fyller 80 dette år. 
Jeg gratulerer på forskudd og nyter plata di Karin.

Du kan kjøpe vinylskiva her



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar