mandag 30. januar 2017

TV-SERIE: GÅSMAMMAN






Kanal:  TV2 Sumo / C-More
Sesong 2,  episoder 18
Skuespillere:  Alexandra Rapaport, Magnus Roosmann, Edvin Ryding,  Tommy Körberg,  Grynet Molvig, 
Sjanger:  krim, thriller
År:  2015, 2016

Fra C-more.no:
Sonja (Alexandra Rapaport) lever et ganske sorgløst liv med sin elskede familie. Mannen hennes, Frederik, sørger for en god økonomi gjennom handel med marihuana, noe som ikke er en helt ufarlig bransje, og plutselig tvinges Sonja ut i et livsfarlig spill. Hun får både bandemedlemmer og politiet mot seg, og hun vil gjøre alt for å beskytte sine barn. Hun kan ikke lenger være sikker på hvem hun kan stole på.

Min kommentar:

Gåsmamman,  - er ikke det en merkelig tittel?  Jeg forsto ikke tittelen før langt uti sesong 1, men nå tror jeg at jeg har skjønt det.  Jeg vil tro at en gåsmamma beskytter sine barn mot alle potensielle faren.  Og hun går ikke av veien for et motangrep.  Det er i hvert fall slik Sonja oppfører seg etter at mannen blir drept og hun tvinges til å fortsette hans geskjeft.

Alexandra Rapaport, - jeg digger den dama. Første gang jeg så henne var i serien «Kronprinsessen».  Senere har jeg sett henne i serier som «Dronningmordet» og «Mordene i Sandhamn» for å nevne noen. Hun er en enestående skuespiller.  I nettopp denne rollen kreves det ei dame som er så rå og knallhard at det er nesten ikke mulig å tenke seg en slik person.  Men Alexandra klarer å skape denne skikkelsen.  Hun klarer å vise oss ei dame så til de grader knallhard, men som også tør å vise sårbarhet i gitte situasjoner.

Det er også veldig morsomt å se igjen selveste Grynet Molvig i rollen som Sonjas mor. Hun må da vel være Nordens sprekeste 75-åring, - eller ?

I ventetiden på sesong 2, oppsøkte jeg et nettsted hvor jeg til min store overraskelse fant ut at «Gåsmamman» ikke var en original serie.  Den er bygd på en serie fra Nederland, «Penoza».  Det er også lagd en amerikansk versjon, «Red Widow».

Jeg forstår godt at det er lagd flere versjoner av denne serien, fordi den er veldig spennende. Den viser hva som bor i en dame hvor hun selv og hennes barn
 blir truet på livet.
En original og severdig serie.  Jeg kommer nok til å se både den amerikanske og den nederlandske serien om jeg skulle få muligheten.  Kanskje jeg skriver noen ord om disse og etter hvert.

Men du bør absolutt se den svenske serien.  Du finner den på TV2 Sumo / C-More.

Ellers kan du kjøpe serien her, som  DVD (Sesong1)DVD (Sesong 2)BluRay (Sesong 1)  og  BluRay (Sesong2)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar