lørdag 11. mars 2017

MGP 2017. NORSK FINALE



Foto fra Nrks nettside


MINE PERSONLIGE BETRAKTNINGER UNDERVEIS I SHOWET:

VINNER!  VINNER!   VINNER!  VINNER!  VINNER!   VINNER!  VINNER!  VINNER!


JOWST – «Grab The Moment»

Da er det herved bevist.  Jeg har gått ut på dato.  Er i hvert fall for gammel til å forstå den europeiske musikksmaken.  Og så får jeg meg til å lure på om det er selveste Donald T som har skrevet teksten;  -  Grab the ……….
Men jeg ønsker gutta lykke til i Kiev, om de finner nok penger til å få arrangert showet der borte. 

Kort oppsummert så var det et merkelig show. Med mine noe aldrende øyne var det hele litt for mørkt til at jeg og sikkert mange flere på gamlehjem rundt om i landet fikk maksimalt ut at det hele.  Men MGP er alltid god underholdning.  Det viser klikktallene på bloggen min i kveld.  Takk for at dere stakk innom.
Dette er fortsatt programmet seerne elsker å hate.








GULLFINALEN:

JOWST – «Grab The Moment»
Het utrolig.  Jeg har hørt MGP-låtene flere titalls ganger de siste ukene.  Men denne låten er den jeg overhodet ikke har lagt merke til.   Men den får flest av de Europeiske stemmene.
Da er det bevist.  Jeg er for gammal !

Ulrikke – «Places»
For ca halvannen time siden så lurte jeg på om vi allerede hadde hørt vinnerl¨ta etter at Ulrikke hadde vært på scenen som første deltaker.  Hun er, og har vært en av mine favoritter fra første gang jeg hørte låta. 

Elin & The Woods – «First Step In Faith / Oadjebasvuhtii»
Jadda!  Jeg har hele tida har troa på denne.  Men som sagt, det er en enten / eller låt. Jeg tror dette er en låt som kan ha større sjanse i Europa enn her hjemme.   Jeg krysser fingre.

Ammunition - "Wrecking Crew"
Slett ikke ufortjent.  De ga et forrykende sceneshow, og hadde en energi som nådde inn i stua til folk. Jeg digger både låta og Åge Sten.  Vi vet at Finland digger litt røff rock.  Men hva med resten av Europa?









FINALEN,  10 MELODIER:


Ulrikke – «Places»
Da er vi i gang. Låta er bra den, og det står resprekt at denne unge jenta som starter ballet.  Godt gjort. Har vi allerede hørt vinnerlåta?

Jenny Augusta – «I go where you go»
Jadda.  Den satt Jenny Augusta.  Godt kamerablikk, men en grusom kostyme, eller habitt, som vi sier her på Sør Helgeland.  Men det er sikkert ikke din skyld.

Rune Rudberg Band – «Run Run Away»
Blir voldsomt forstyrret av disse damene som flakser rundt på scenen.  Nei, da var det mye mere elegant i 1999 med den hvite duen som spredte sine hvite vinger over Europa

JOWST – «Grab The Moment»
Denne låta gir meg ingen ting.  Når så påklederavdelingen i tillegg har gitt vokalisten et kostyme som skaper en illusjon av at han ikke har bein, men svever over scenen i en hvit storskjorte.  Ja, da skriver jeg det på konto for misforståelser.  Men han synger bra da.

Kristian Valen – «You & I»
Er du nevøs Kristian? Synes ikke stemmen din holder like godt som jeg har hørt den før. Trodde et øyeblikk det var problemer med lyden. Hvor har du gjort av pianoet?    Men det er en bra låt, så hvem vet hvor dette kan ende?


In Fusion – «Nothing Ever Knocks Us Over»
Dette var faktisk bedre enn videoen jeg har sett tidligere.  Låta har vokst, og artistene har funnet en trygghet.  Bra sceneshow også, men hvorfor er alt så mørkt?  Det er så vidt jeg skimter hva som skjer på scenen.

Amina Sewali – «Mesterverk»
Endelig på norsk.  Det gir plusspoeng.  Men de må jeg kanskje trekke tilbake. Koreografien ?  Ja, hva skal jeg si om den.  Jeg ble litt forvirra.  Kanskje vokalisten kunne være spart for dansen.  Tror både jeg og Amina ble andpusten på slutten.


Ammunition - "Wrecking Crew"
Her kommer en gjeng plystrende inn på scenen.  Er det Veivesenet eller er det Nisser og Dverger?  Ikke vet jeg, men Åge Sten er der.  Beste pååtreden hittil.  Åge Sten synger bra som alltid.  Energien er der. Passe pyro.  Kan dette være en outsider i år?  Innsatsen kvalifiserer til toppplassering.  Men så var det dette med smak og behag da.

Elin & The Woods – «First Step In Faith / Oadjebasvuhtii»
Min forhåndsfavoritt.  Så nå er jeg spent.
Jeg skulle gjerne hatt litt fyldigere lyd i åpningen.  Mere trommer, mere bass.  Ja, mere av alt.  Selv om mannen fra Sandnessjøen slår alt han orker så skulle jeg gjerne ha hørt han enda bedre.  Og så er jeg litt usikker på om reisdyrhornene på hodet er så smart.  Litt spinkelt.  Slik låta fremsto nå, så er det en enten /eller låt.

Ella – «Mamma Boy»
Nå har jeg store forventninger til Ida Marias låt. Skulle gjerne sett Ida Maria selv på scenen.men Ella gjør en helt grei jobb.  Det er jo en god låt.  Skikkelig party.  Jeg liker’n. 

Dette var siste låt i denne omgang.  Lykke til.




Oppdatering 11.03.17
Det er i kveld det skjer.  Hva da?  Den norske finalen i Melodi Grand Prix vel. Jeg har nå hørt låtene ganske mange ganger siden jeg skrev dette innlegget for ca 3 uker siden.  Og jeg må bare si en ting.  Den låten som absolutt har vokst mest, er Jenny Augustas låt.  Men nå drar jeg nok med meg hjertet like mye som hørselen i denne vurderingen.  Og s¨hjalp det veldig med denne videoen fra Sømna.  Den må du bare se.  Du finner den her.
Men det er flere låter som kan vinne.  Slik jeg ser det så er faktisk halvparten av låtene potensielle vinnere.  Men min personlige favoritt er fremdeles "Elin & The Woods"  ...  Ja, og så Jenny Augusta da .......  


Så er spenningen over, og de 10 låtene som skal presenteres i den norske MGP finalen er offentliggjort.

Jeg hadde store forventninger da Idol-general Jan Fredrik Karlsen overtok ansvaret for Norges MGP satsing. Jeg trodde at vi ville få tidenes musikalske løft, og at MGP-låtene skulle ligge på alle spillelister over det ganske land.  Det mangler jo ikke på Hr Karlsens entusiasme. Men etter hans presentasjon, så er faren for høy fallhøyde stor.

Nrk sier på deres egne nettsider at de tar sikte på å vinne den internasjonale finalen i år.  La oss derfor håpe at de har har plukket ut de 10 sterkeste låtene i den bunken de hadde som opprinnelig talte over 1000 innsendte bidrag.

Jeg prøvde derfor å nullstille meg før jeg starter første gjennomhøring av årets finalelåter. Og så er det nå sånn da.  At enkelte låter sitter bedre i øret etter flere avspillinger.  I så måte vil jeg nevne den lokale favoritten Jenny Augusta.  Det er en låt som jeg nesten avskrev etter første avspilling.  Men nå liker jeg den bare bedre og bedre.  Dette er definitivt en artist og en låt jeg vil følge med stor interesse. Om flere som meg kan få hørt denne låta flere ganger før showet i Spectrum, så kan dette være en outsider til å vinne hele sjiten, og ende i Kiev, eller i Russland om ryktene om pengemangel i det Ukrainske TV-selskapet stemmer.



Du finner alle melodiene i sin helhet på Nrks nettsider.Kos deg!


Her finner du spillelisten på  Tidal  og  Spotify


Ammunition - "Wrecking Crew"

Tekst og melodi: Erik Mårtensson og Åge Sten Nilsen

Åge Sten Nilsen og hans band kommer marsjerende og plystrende, og humøret er på topp.  Dette har vi hørt før.  Det er morsomt og sjarmerende masete. De som digga Wig Wam vil garantert stemme, og i tillegg vil nok en og annen Queen-tilhenger gi sin stemme til Åge Sten.  Men vinnermelodi?, - Joooo - kanskje






Ulrikke – «Places»

Tekst og melodi: Tony Alexander Skjevik og Ulrikke Brandstorp

Ulrikke har hittil deltatt på det meste innen sangkonkurranser her i landet.  Hun har god sceneerfaring som barnestjerne, sanger  og korist.  Hun har vært  på turne med Åge Sten Nilsens hyllest til Freddie Mercury og Queen.  Så Ulrikke er ingen nybegynner.  «Places» er en fin poplåt.  Kan være en outsider om sceneshowet sitter.







Amina Sewali – «Mesterverk»

Tekst og melodi: Amina Sewali

En totalt ukjent artist for meg. Men jeg liker stemmen hennes. Men jeg hører ikke hva hun sier. Og det er eslvfølgelig trist ettersom dette er den eneste låten hvor artisten synger på norsk.  Jeg trodde først at det var høretelefonene mine som var for dårlige, men etter å ha byttet i et annet og dyrere par så er teksten like utydelig. Kanskje det er hørselen på denne kjerringa som begynner å svikte etter altfor mange timer med øretelefoner.  Låten er ikke god nok for å vinne. Kanskje det hjelper med en bedre balanse mellom vocal og instrumenter. Men jeg håper inderlig at noen kan skriver en skikkelig låt som passer denne jentas flotte, spesielle stemme.








JOWST – «Grab The Moment»

Tekst: Jonas McDonnell.  Melodi: Joakim With Steen

Joakim With Steen som denne artisten heten er en spennende deltaker.  Han er fra Steinkjer, og har deltatt i The Voice, hvor han var med helt til finalen.  Denne låta starter veldig bra, men så mister jeg interessen.  Dette er den låten i finalen som har absolutt størst potensiale, men dessverre så er den pr i dag litt ujevn.  De svake partiene irriterer meg grenseløst fordi de gode partiene i låta er bortimot verdensklasse.  Dette er en artist for fremtiden folkens.  Bare å lære seg navnet.





Kristian Valen – «You & I»

Tekst og melodi: Kristian Valen

Kristian Valen!  Ja, hva skal jeg si.  Hvem hadde trudd at du skulle ende opp i MGP?.  Jeg er glad det er et lydklipp jeg hører, og ikke en video.  For her fortjener Kristian at jeg tar han på alvor, og glemmer den eminente imitatoren og komikeren han er.  At Kristian kan synge, det visste jeg fra før.  Jeg kjøpte albumet «Listen when alone»  i 2004.  Jeg spilte det mye en periode, men så har jeg glemt det litt.  Kanskje på tide å ta cd'en frem igjen. Ikke så ofte jeg spiller cd'er lenger.
Det er ikke tvil om at Kristian har den fineste låten i året norske MGP finale. Han synger bra og har laget en fin melodi.  Hva mer kan vi forvente?  Om mannen vinner så har han fortjent det.  En av mine favoritter i år.  





Elin & The Woods – «First Step In Faith / Oadjebasvuhtii»

Tekst og melodi: Elin Kåven og Robin Lynch

Dette er også en av mine favoritt i år!.  Jeg har hørt mye på den samiske artisten Elin Kåven, og akkurat her har samarbeidet med Robin Lynch vært fruktbart. Lynch var for øvrig en av bakmennene til Margaret Bergers låt som kom på fjerdeplass i den internasjonale finalen i 2013. Han har også bidratt til andre nasjoners vinnermelodier.
Jeg har inntrykk av at musikk med etnisk preg er populært. Jeg tror faktisk det er lettere for denne duoen å vinne den europeiske finalen enn den norske.
Uansett.  Jeg setter en hundrelapp på denne låta.  Lykke til.





 Jenny Augusta – «I go where you go»

Tekst: Jenny Augusta Enge og Inga Þyri Þórðardóttir.  Melodi: Jenny Augusta Enge

Jenny Augusta, hva skal jeg si? Du åpner med å ta meg med ut i skogen hvor fuglene kvitrer.  Det er en tilnærnet japansk sound over deler av åpningen.
Jeg vil jo så inderlig gjerne like denne låta.  Og den har så absolutt kvaliteter.   Nå har jeg hørt den en  10 – 12 ganger, og den blir bare finere og finere for hver gjennomhøring.  Noen låter er slik.  De har så mange lag som man ikke oppfatter ved første gangs spilling.  Kanskje at denne låten inneholder litt for mye? Det blir litt vanskelig å identifisere seg.  Musikk handler ofte om gjenkjennelse.
Jenny Augustas stemme er særegen.  Om jeg skal våge meg på en sammenligning så må det bli en krysning mellom Kate Bush og Dolly Parton.
Nå kjenner jeg ikke reglene for radiospilling av låtene før den norske finalen.  Jeg håper at denne låten i tilfelle blir mye spilt.  Det vil den vinne mye på. Jeg oppfordrer derfor alle Sør-Helgelendinger å dele låten på Facebook slik at folk venner seg til denne fine, spesielle låten.
Lykke til Jenny Augusta.  Som Velfjording heier jeg selvfølgelig på en Sømnværing
PS:  Nå har jeg hørt låta enda flere ganger, og den er i ferd med å seile i stø kurs mot toppen. I og for deg en litt merkelig og svært interessant opplevelse.





Ella – «Mamma Boy»

Tekst og melodi: Ida Maria og P.K. Ottestad

Dette er finalen råeste låt, og finalen vinnermelodi om vi ikke skal gå for en ballade (les Kristian Valen ) i år.  Denne tar tak i kroppen din fra første tone, og du slipper ikke bort fra dansegulvet før låta er ferdig.  En skikkelig showlåt, som kan gi en morsom sceneopptreden. 
Jeg skulle aller helst sett Ida Maria selv fremføre låta i sin tettsittende buksedrakt, men for al del – Ella er ingen dårlig erstatter.
Girl rock-power !!  NB:  Husk litt ekstra råskap!





Rune Rudberg Band – «Run Run Away» 

Tekst og melodi: Peter Danielson, Åsa ​Karlström og Mats Larsson


Rune Rudberg trenger vel ingen nærmere presentasjon. Han har stått på de fleste scener rundt om i Norges land, og har helt sikkert sine fans både fra danseband- og C&W-miljøet.  Dette er sjette gangen RR deltar i MGP.  Jeg husker  hans bidrag «Vinger over Europa» fra 1999 aller best. 
Låta er fin den.  Lett å like og lett å huske.  Så den vil helt sikkert få en god del stemmer.  Men den kommer nok ikke til å vinne den norske finale







 In Fusion – «Nothing Ever Knocks Us Over»

Tekst og melodi: Gustav Eurén, Danne Attlerud, Niklas Arn, Karl Eurén og Cissi Kallin

Beklager folkens, men dette er finalens svakeste låt etter min mening.  Og det er så synd, fordi denne trioen hadde fortjent et så mye bedre materiale å jobbe med.  Disse jentene, eller de to jeg kjenner til fra før (Miriam og Nina) er jo så rå og rocka.  Hvorfor ikke gi dem noe som skikkelig sparker.  Dette blir for snilt for disse dyktige jentene.
Men dette er kanskje sånn musikk som eh…ungdommen lika (Beklager Valen, jeg skulle jo glemme at du  var komiker.  Det er’kke lett)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar