onsdag 19. april 2017

SPLITTER NY VINYL: GUDNY ASPAAS – NO STRANGER


2017.  Aspaas & Frostad ‎– AFCLP100


Fra bigdipper.no:
Gudny Aspaas er virkelig en legendarisk kvinne i norsk rock. Vi husker henne først og fremst som frontkvinne i Ruphus på albumet New Born Day og ikke minst for opptredenen på Ragnarock-festivalen i 1974. Men nå er det faktisk 25 år siden vi hørte fra henne sist og gledelig er det å ha henne tilbake med et meget sterkt soloalbum.
Plata inneholder kun låter skrevet av Gudny selv og har blitt til i samarbeid med Dagfin Hjort Haavind som tidligere har gledet oss med sin fantastiske revitalisering av Stephen Ackles i beste Rick Rubin-stil. Som rock-vokalist er Gudny relativt uovertrufffen og den kraft og uttrykksfulle stemmen vi kjenner fra Ruphus er 100% intakt. Albumet har et distinkt analogt sound med rik instrumentering og spenner mellom det sarte stille på "Hello Again", et musikkstykke med bare flygel og vokal, til "Galactic Child" som leveres med en kraft som få kan oppvise.


Min kommentar:

I 2013 skrev jeg et blogginnlegg om Gudnys solo-album «Snapshot», et album jeg sant og si ikke var så veldig begeistret for. Men det var ikke Gudnys skyld. Jeg mente at åttitallet og datidens musikkstil måtte ta skylda for at ikke det albumet falt i smak hos meg. Jeg avsluttet innlegget med å si at fansen ventet på et nytt album.  Og nå har vi fått vårt ønske oppfyllt.

Åååå, så deilig å høre Gudnys stemme strømme ut fra høytalerne.  Og så med en splitter ny plate.    Jeg må innrømme at jeg er temmelig spent ettersom det er mitt ungdomsidol som nå ligger på platespilleren.  Ei dame det har vært ganske stille fra, i flere tiår.

Ja ja, tenker jeg i det tonene fra første låta fyller stua mi.  Gudnys stemme har blitt bittelitt spinklere med åra.  Men disse tankene slipper fort taket, for snart trøkker hun til, nesten som i gamle dager.  Dama har fremdeles rikelig med rock, soul og særpreg i stemmen sin.

Musikken er variert, fra rock, pop og soul til mere jazzinspirerte låter.  Variasjonen gjør dette til en flott lytteropplevelse.  I tillegg er det ekstra imponerende at Gudny har skrevet nesten all musikk og alle tekster selv.

Og mens jeg nå strør om jeg med lovord, så må jeg ikke glemme en av mine andre favoritter, Signe Marie Rustad som jeg oppdaget for noen måneder siden med da jeg kjøpte albumet "Hearing colours, seeing noises" .  På Gudnys skive bidrar Signe Marie med vocal på låt # 8.

Vinylen ligger i et flott utbrettscover.  Tekstene ligger selvfølgelig med . Og det beste av alt.  Jeg har fått en signert utgave.  Takk til min favoritt nettutikk Big Dipper.

Og ikke før har jeg kommet i gledesrus i forbindelse med utgivelsen av Gudnys skive, før jeg hører rykter om at selveste Ruphus skal gjøre comeback.  Hører dere det, - dere som ordner med booking av artister til Rootsfetivalen.  Jeg vil ha Gudny.  Jeg vil ha Ruphus.  Ja takk, begge deler.

 Her kan du kjøpe albumet "No Stranger"  som  vinyl  og  cd.

Du kan høre musikken på Tidal  og Spotify


 Foreløpig ligger det ingen video fra dette nye albumet ute på youtube.  Men vi tåler et gjensyn med bandet Ruphus fra Ragnarock 1974.  Se, hør og nyt.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar