fredag 7. april 2017

SPLITTER NY VINYL: KRISTIAN KRISTENSEN – FØR DET BLIR FOR SEINT


2017.  Warner Music Norway AS.   5054197432118 



Husker du første gang du så Kristian Kristensen på TV?  Jeg måtte ha en påminnelse, og da kom minnet tilbake til meg.

Men 2.gang derimot.  Det husker jeg, og det gjør sikkert du også om du hadde Tv’en innstil påp TV2 den kvelden i 2013 disse tonene  fylte stua di.




Men tilbake til første gang harstadværingen viste seg på TV-skjermen .  Det var fire år tidligere og en noe mer lubben Kristian var medlem i en gruppe som deltok i X-faktor 2009 og skapte stor debatt i dommerpanenet. Peter Peters var ikke begeistret for bandet, Mira Craig digga det, men Jan Fredrik Karlsen slakta detbandets opptreden.



Jeg likte det vel sånn passe i 2009.  Men glemte det temmelig fort. Men Kristians solopptreden i The Voice 2013 derimot, den husker jeg.  Men jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer at jeg hadde glemt navnet.

Stemmen derimot,-  den kjente jeg igjen i det øyeblikket tonene fra spor 1 på denne skiva fylte stua.
Dette er en mann med en stor stemme.  Han behersker både klassiske verker og litt mere indie-inspirert musikk.  Christer Falck, som har hatt en finger med i musikkprosjekter i mange år, sier at Kristian låter unorsk.  Og det samme tenkte faktisk jeg også.  Men jeg er jo så sær at jeg er mer tilhenger av den klassiske siden av Kristian Kristensen.  Men det kan selvfølgelig endre seg.

Kristians skriver vakre, men kanskje litt dystre tekster.  Det beste er at han bruker dialekta si så bevisst. Det er ikke uten grunn at han har blitt nominert og mottatt flere priser både for tekstene og for stemmeprakten.

Dette minialbumet er bare en liten smakebit om hva vi har i vente,   Så det er bare å glede seg. Den unike stemmen fra nord vil glede oss i lang tid framover.


Og … det aller beste folkens ….  Denne karen kommer til Rootsfestivalen 2017.  
Jeg garanterer at du vil få en konsertopplevelse utenom det vanlige.  Ser at Kristian skal opptre fredag 14.juli.  Samme kveld som Janove, OnklP & De Fjerne Slektningene og Uriah Heep.  Dette blir en fin kveld i Brønnøysund.  Noe å glede seg til.

Du kan høre musikken på  Tidal  eller  Spotify

Her kan du kjøpe albumet på  vinyl








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar