tirsdag 3. oktober 2017

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: EGIL OLSEN – YOU AND ME AGAINST THE WORLD



2017.  Iknowwhatyoudidlastrecords ‎– UIREC021LP



Fra bigdipper.no:
Egil Olsen, vaskeekte musikkhelt og singer/songwriter extraordinaire, har lagt kassegitaren på hylla og leverer et upbeat og fengende album i sjangeren rock! You and Me Against The World heter plata og den er kanonbra fra start til mål. Som låtskriver er Olsen umiskjennelig selv om han har dratt på med litt vreng og rikere instrumentering. Det er fortsatt tounge-in-cheek humor, selvironi, kjærlighet, livet selv og annet viktig og uviktig som preger tekstene hans og det er personlig uten å på noen måte være kleint. Og som snekker av nynnbare melodier er han relativt uovertruffen her til lands, så også på denne plata.
Albumet finner et naturlig sted i Olsen-katalogen og bygger sømløst en bro mellom Uncles Institutions eskapader på 90-tallet og de senere års høyt elskede singer/sonwriter album. Rett og slett meget imponerende og bra!


Min kommentar:

Da jeg ankom heimen i går etterrmiddag med en bunke plater etter å ha hentet pakka fra Big Dipper på posten, kunne jeg knapt vente med å få lagt en av platene på platespilleren.

Alle vinylelskere kjenner til den følelsen; - når du åpner en splitter ny LP-plate, og du kjenner lukten av fersk vinyl... Mmmmm......

Første plata i bunken var Egil Olsen skiva. Nei, ikke han med gummistøvlene.  Men han andre, - han musikeren.

Da de første tonene spredte seg ut i stua, lurte jeg et øyeblikk på om det hadde skjedd en feilpakking.  Denne musikken var svært ulikt det jeg hadde hørt fra Hr Olsen tidligere.  

Det første sporet på A-siden er så ulikt Egil Olsen.  Men på spor 2 så dukker hans velkjente stemme opp, og jeg kan falle til ro.  Egil Olsen er fremdeles Egil Olsen, til tross for at det er en adskillig mer rocka Olsen vi møter her.  Og det kan jeg like.

Om du hører nøye på tekstene så er dette også et album fylt av kjærlighet.  Og som Hr. Olsen sier selv; - I rocken skal du liksom ikke være lykkelig.  Det er unormalt.  Så det familielivet Egil Olsen lever på Nesodden med kone, barn og to hunder er altså temmelig unormalt for en rockemusiker.  Og det aller mest unormale er nok at han har hatt samme kjæreste i 20år.

Jeg heier på den stabile kjærligheten, og ut fra både musikken og tekstene på denne skiva er det tydelig at dette «uvanlige rockemusikerlivet» har gjort Egil Olsen godt.

Dette er et stekt album med variert og fin musikk.  I tillegg må jeg også nevne albumets cover.  Etter det jeg forstår så er det Egil Olsen selv som har stått for dette.  Jeg lar meg sjarmere og imponere over talentfulle mennesker som kan utfolde seg på flere arenaer.  Dette er altså er kar som kan skrive musikk, synge , spille og tegne.  Jeg kjenner at jeg nesten blir litt irritert.  Det er ganske urettferdig at enkelte skal ha fått tildelt så mange talenter, mens en annen (les meg) knapt nok kan spille skalaen med en finger på piano.

Dette albumet anbefales på det varmeste.

Du kan høre albumet på Tidal og Spotify

Her kan du kjøpe albumet som vinyl og cd






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar