fredag 22. august 2014

NY VINYL I POSTKASSA. MAJOR PARKINSON - SAME


2008/2014. DEGATON RECORDS. DRLP1722
 
 






Fra wikipedia.no:
Major Parkinson er en norsk rockegruppe med base i Bergen Stemmen i bandet er derimot fra Odda og Hardanger.
Sommeren 2006 ble bandet invitert til å spille inn debutplaten i Radio Star Studios av produsenten Sylvia Massy, som også har jobbet med artister som Tool, Johnny Cash, Seigmenn og Animal Alpha.
25. august 2008 slapp bandet det selvtitulerte debuten Major Parkinson, til gode kritikker i norske media. Denne utgivelsen ble fulgt av en lang rekke konserter i inn- og utland, blant annet tre separate opptredener under By:Larm 2009, og under festivalsommeren samme år delte Major Parkinson hovedscenen på Hovefestivalen den 25. juni med blant andre Faith No More og Disturbed.
De spiller energisk rock basert på flere sjangere – fra melodiøs klassisk pop til prog og hardcore.

Min kommentar:
Denne skiva har nesten alt hva jeg ønsker av en vinylutgivelse.: - Et nydelig utbrettscover med fantasifulle illustrasjoner, tekster følger med og , det aller viktigste, god musikk. Jeg er av den oppfatning at alt dette må være tilstede om jeg skal gi en utgivelse full pott. I dette tilfellet sier jeg god musikk. Ifølge den gamle karakterskalaen, Ng, G, Mg, Sg, - så er dette musikk sånn midt på treet for min del. Ser at det sies at bandet spiller progg. Jeg er bare sånn delvis enig.

Derimot leste jeg et sted at følgende er sagt/skrevet om Major Parkinson:
«Great band from Norway! A blend of Tom Waits and Björn Dählie».
Dette kan jeg i hvert fall delvis slutte med til. Hører «Tom Waits», men er usikker på hva vedkommede mente med «Bjørn Dæhli». Det var kanskje det eneste norske navnet vedkommende visste om. Jeg for min del får litt assosiasjoner til gamle Jonas Fjeld Band, særlig på låta «it's a Job».  (Se og hør youtube-klippet nederst i denne posten).
Meget mulig at dette er ei plate man må venne seg litt til - slik jeg måtte gjøre med Tom Waits platene på slutten av syttitallet. Foreløpig sitter ikke musikken helt i øregangene for min del.  Men for all del - jeg er begeistret, - men ikke overbegeistret slik mange virker være.  Jeg er bare sånn passe begeistret.
 
Dette albumet kom ut i 2008. Men jeg tror ikke at det kom på vinyl da. Jeg kjøpte mi skive her om dagen, og 2014 står som utgivelsesår på den. Flott at norske band gir ut tidligere utgite album på vinyl. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar