lørdag 28. mars 2015

DAGENS BOK: TRUDE TEIGE – EN HJELPENDE HÅND.








Forlagets omtale:

Journalisten Kajsa Coren lager en dokumentarfilm om sin mor som har flyttet til et sykehjem i Asker. Etter hvert får Kajsa imidlertid en sterk fornemmelse av at noe er galt. En gammel dame forteller henne at noen "kvitter seg med" pasienter. Like etter dør hun, og en sykepleier forsvinner. Så blir Kajsa involvert i en annen kriminalsak: En ti år gammel gutt, som har vært på fotballtrening, blir meldt savnet. Når Kajsa begynner å forstå sammenhengen mellom sakene, står det om livet - ikke bare for henne.



Min kommentar:

Jeg satte i gang med bok nr 2 om Kajsa Coren på direkten etter at jeg var ferdig med den første boka. 
Denne gangen er handlingen lagt til et sykehjem. Et miljø som jeg synes er grusomt uhyggelig. Her er det kun hjelpeløse mennesker, og bare tanken på at en ond og ustabil person lusker rundt i gangene er ikke til å holde ut. Og det er nesten enda verre at en av pasientene egentlig har ganske god oversikt over hva som skjer, men ikke er i stand til å formidle sine mistanker. Beboeren Martin sitter helt hjelpeløs i sin rullestol. Jeg mistenker at modell og inspirasjon for personen Martin er en fyr både forfatteren og jeg kjenner ganske godt til, altså en felles bekjent.

Etter hvert blir historien ganske spennende. Vi får innsikt i morderens skrudde hjerne gjennom vedkommendes fortellerstemme. Og i takt med at spenningen drar seg til, så kjemper Cajsa sin kamp på hjemmebane. Forholdet til mannen Aksel har ikke bedret seg siden den første boka.

Cajsa er politisk journalist, og hovedsaken hun bobber med er en utroskapssak.  Men etter hvert får denne saken mindre betydning.  All min og hennes oppmerksomhet vies til hva som sjer på sykehjemmet. I kjølvannet av sykehjemssakensaken skjer det mye i et heseblesende tempo. Dette er så spennende at det nesten ikke er til å holde ut.

Jeg er lei meg for at boka er slutt.   Det er et godt tegn.   Heldigvis har jeg en til liggende. Cajsa Coren og Trude Teige har blitt mine bestevenner.

Her finner du boka  innbundet , pocket , lydbok på cd og nedlastning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar