lørdag 11. april 2015

DAGENS BOK: HANS OLAV LAHLUM – DE FEM FYRSTIKENE (tre krimfortellinger)

En sindig lektor blir voldsomt opprørt da han en romjulsdag mottar en konvolutt som inneholder fem fyrstikker. Neste morgen blir han funnet skutt i snøen. Spenningsnivået stiger raskt når K2 blir kjent med flere personligheter fra motstandsgruppen - og med et angiverimysterium som våren 1945 kostet gruppens leder livet. Dette er et av tre mordmysterier fra 1971 i denne fjerde boken i suksesserien om K2 og Patricia.

Denne gangen får vi virkelig valuta for pengene ettersom denn boka inneholder hele tre kriminalgåter.

- Pistolen på plenen.
- De fire vinglassene
- De fem fyrstikkene.

Det er utrolig hvordan Lahlum er i stand til å produsere. Jeg lar meg imponere, både av mengden krimgåter denne forfatteren er i stand til å produsere, samt kvalitet og variasjon på krimgåtene. Hver enkelt av de tre gåtene er underholdende og spennende. Men den siste historien, som boka bærer tittelen til, er mest spennende. Underveis i denne historien som foregår i 1971, blir jeg oppmerksom på hvor nærme krigen vi faktisk befinner oss. Det er kun vel 25 år siden krigen sluttet. Lite tenkte jeg personlig på det da jeg selv ble konfirmert sommeren '71. Men jeg hadde jo besteforeldre som snakket mye om krigen, så når jeg tenker tilbake i dag så angrer jeg jo på at jeg ikke var mere interessert. Historier fra andre verdenskrig er alltid spennende, og særlig om historien involverer motstandsfolk.

Lahlum er stilsikker. Persongalleriet er oversiktelig, variert og spennende og de forskjelligen gåtene er interessante og utfordrende. Han beskriver hendelsene så nøyaktig, og hver enkelt av disse inneholder ganske mange små spor som til slutt fører til en løsning.

Men K2 er avhengig av sin gode venninne Patricia. Resultatet hadde blitt litt svakere uten henne. Men jeg frykter for at det i kommende bøker blir et lite trekantdrama med K2 og hans to damer. Hans forlovede virker litt småmuggen. Blir spennende å se hva som skjer i neste bok.

Her finner du boka som pocket , lydbok på cd , lydbok Mp3 på cd og nedlasting .