lørdag 31. oktober 2015

FRA PLATEHYLLA: OLE PAUS – EKTE PAUS.


1975.  Polydor. 2382 058








Fra wikipedia:
Ole Christian Paus (født 9. februar 1947 i Oslo) er en norsk visesanger, musiker, forfatter og skuespiller. Han var en av de sentrale skikkelsene under Visebølgen i Norge. Ole Paus er en allsidig kunstner; på 1970- og 1980-tallet ble han lagt merke til med sine ofte satiriske og samfunnsrefsende tekster
Ole Paus debuterte som visekunstner i 1970 og som forfatter året etter, etter å ha blitt oppdaget av henholdsvis Alf Cranner og Alf Prøysen. I 2013 utgav han sin siste plate, Avslutningen. Han har blitt omtalt som Norges «nasjonaltrubadur» og sangen «Mitt lille land» som «den nye nasjonalhymnen».


Min kommentar:

Ole Paus – Ja, hva skal jeg si om denne mannen.  Han som er så utrolig musikalsk, men likevel er totalt blottet for det vi oppfatter som sangstemme.  Men likevel låter det så vanvittig vakkert når han synger. 

Jeg husker godt første gang jeg hørte, - eller i hvert fall la merke til Ole Paus.  Det var låta «Leieboeren».  Jeg husker at vi reagerte på at vi syntes han sang falskt.  Når vi så hører på dette i dag, så er han nesten ikke hes i det hele tatt.  I hvert fall ikke i forhold til i dag.

Dette samlealbumet var basert på artistens tre første album « Der ute der inne», «Garman» og «Blues for Pyttsan Jespersens pårørende». I ettertid kan man kanskje si at det virket litt rart å komme med en samleplate etter kun tre album.  Men i 1975 var i hvert fall undertegnede glad for denne samleplaten, som jeg selvfølgelig kjøpte.  Mulig jeg tar feil, men jeg mener å huske at samleplatene kom hyppigere i de gode gamle dager.

Heldigvis var ikke samlealbum ensbetydende med at artistene la opp.  Ole Paus har hittil gledet oss i ca 45 år,  og jeg håper virkelig at han har mer på lager, selv om han annonserte at plateinnspillngene var slutt med albumet «Avslutningen».

Vel vel, vi får se.  Heldigvis har jeg mange Pausskiver jeg kan høre om og om igjen.  Men jeg mangler en i samlingen min.  Så om du har skiva «Biggles Testamente» , så kunne jeg tenke meg å kjøpe den.  Skriv gjerne i kommentarfeltet eller skriv en mail til to-rini@hotmail.com







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar