søndag 1. november 2015

SPLITTER NY VINYL: KARI RUESLÅTTEN – TO THE NORTH




Jeg ble oppmerksom på Kari R. da hun som medlem av prog-rock bandet The 3rd & The Mortal ble presentert på radio for en del år tilbake.  Men så ble hun borte for meg.  Jeg leser nå at hun utdannet seg som klassisk musiker og ga ut plater som soloartist som inneholdt mer eller mindre rendyrka folkemusikk.


Jeg fikk med meg at hun ble håndplukket av selveste Åge til å være med på hans utgivelse «Sukker og Salt» i 2014 .  Men dette er den første plata jeg kjøper med soloartisten Kari Rueslåtten.


Og det er en musikalsk forelskelse fra første tone.

Stemmen hennes er klangfull og klokkeren. Hun minner meg litt om  både Eva Cassidy og Enya.  Om du så tilsetter en liten dash Sissel Kyrkjebø.  Ja, da begynner det å ligne på Kari Rueslåtten.
Det som er ekstra stilig med denne damas stemme er at selv om hun synger så klokkerent, vakkert og sårt, - så er det en røffhet i kantene som gir meg som lytter en forventning.  Jeg vil ha mer...

Jeg kommer garantert til å  skaffe meg hennes tidligere album.            


I disse nordlystider er denne skiva et perfekt soundtrack.  Musikken er på et merkelig vis både lys og mørk på samme tid.  Men mest av alt er det vakkert.  En anmelder konkluderte med at dette var ren nytelse, Og jeg kunne ikke vært mere enig.  Det er rene friske toner som treffer oss som vindpust i varierende styrke.  Akkurat slik en kveldstur på hardt skareføre kan oppleves når gradestokken kryper nedover den blå skalaen, og kulda biter i ansiktet. Jeg tenker tilbake på ungdomstida med lange turer på sparkstøtting. Fingre og tær var stivfrosne inni hjemmestrikka votter og litt for trange beksømsko. Men den vakre vinterhimmelen gjorde et umulig å dra innendørs. Nordlyset ga oss et adskillig mer spektakulært fyrverkeri enn nyttårsaften.


Tenk hvor priviligerte vi er her oppe i nord som har disse opplevelsene rett utafor stuedøra vår.


Er så dette et album kun for den mørke årstiden vi er inne i nå?   Nei, denne musikken tåler alle årstider.  Men om jeg hadde hørt den første gang ved St Hans tider, så ville jeg nok følt at dette var musikk som ga meg lengsel etter det som ville komme. Disse tonene gir oss løfter, forhåpning og lengsel.    Om jeg da hadde knyttet musikken opp mot hvite vidder og nordlys, - ja, se det vet jeg ikke.   
Men jeg ville nok uansett sagt at Kari Rueslåtten hadde gitt oss et himmelsk album.  

Hør og nyt. 




 Her finner du musikken på  vinyl  og  cd



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar