tirsdag 29. desember 2015

SPLITTER NY VINYL: ERLEND ROPSTAD – DET BESTE VI FÅR TIL


2015.  Late Gator Records.  LGR749


Fra Bigdipper.no:
Det Beste Vi Får Til står Ropstad selv for trakteringen av de fleste instrumentene. Mannen fra Vennesla gir ut sitt femte album fylt med hverdagsbetraktninger og gjenkjenbare situasjoner. Allerede fra den såre og smådesperate åpningslåten "Som Om Jeg Nesten Ikke Fins", blir man fengslet inn i Ropstads univers. Formtopp fra Ropstad!



Min kommentar:

Det skulle gå en måneds tid før jeg fikk spilt albumet som Erlend ga ut i slutten av november.  I mellomtiden kunne jeg ikke unngår at de ellers så nøkterne kastet Yatzy med sine terninger i den samlede norske presse.

Men også denne gang har jeg klart å la være å lese anmeldelser før jeg kjøper og hører skiva selv.  Min mening skal være min egen.  Den skal ikke være farvet av en anmelder fra en Oslo-avis.
Allerede fra første låt ble jeg svært overrasket, - fordi dette var så annerledes enn den forrige skiva til Erlend Ropstad.  Den gang kunne jeg tydelig høre at han var inspirert av nordiske viseangere. 
Nå møter vi en adskillig mer rocka Ropstad.  Pianoet og rytmene i bånn gir oss musikk som slår, i hvert fall meg, rett i sjelen.  Det kan i perioder låte som en blanding mellom Leonard Cohen og Lou Reed.  Og jeg liker begge disse to meget godt.

Av og til høres det ut som en gammal mann som ser tilbake.  Ja, det høres ut som om han ville levd livet om igjen, og med sin ervervede klokskap løst ting litt smartere.
I sang nr 3. «Før det er for sent» får i servert en liten, men likevel en stor sang om alt vi ikke rekker, oppdager eller gjør, - -- før det er for sent

Han gir oss tekster om kjærlighet, tap og sorg, men vi får også en god dose håp.
I den siste låta « Den eneste» blir vi minnet om at kommunikasjon ikke alltid er så greit. Husk; - kommunikasjon inkluderer en avsender og en mottaker.  Og om ikke mottakeren oppfatter hva avsenderen mener, og dermed tolker ordene feil.  Ja, da kan katastrofen være nær.
Nok et sterkt album fra sørlendingen.  Tøft at han synger på dialekt.



Vinylen ligger i et flott utbretttscover.  Tekstene følger selvsagt med.

Kort og godt:  Et flott album.


Her finner du musikken på vinyl

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar