onsdag 23. mars 2016

DAGENS BOK: FRODE GRANHUS – KISTEMAKEREN





Fra cdon.no:
Fjerde bok med etterforsker Rino Carlsen, en serie som har høstet strålende anmeldelser. Etterforsker Rino Carlsen er tilbake i Lofoten og håper på roligere arbeidsdager enn sist han var der ute. Men da en gutt finner en filmkassett med et uhyggelig innhold, blir han dratt inn i en sak som strekker seg flere år tilbake i tid - en sak som også skal vise seg å være skremmende aktuell. En ung jente hevdet for et par år siden å ha blitt kidnappet og holdt innesperret i en kiste i ett døgn, før hun slapp fri. De færreste i bygda har trodd henne. Hun har aldri klart å gi en ordentlig forklaring på hva som skjedde, og etterforskningen ledet ingen steder. Da en filmkassett som viser opptak av en ung jente innesperret i en kiste blir funnet i vannkanten, kommer saken opp igjen, og Rino Carlsen dykker inn i den to år gamle kidnappingssaken for å finne sannheten om hva som skjedde. Men så viser det seg at dette opptaket slett ikke er to år gammelt. Det er helt nytt...

Min kommentar:

Jeg ser at dette er den fjerde boka om Rino, lensmannen i nord.  Det betyr at jeg har 3 bøker «til gode». Men la det vare sagt med en gang; _ Hvis du har et snev av klaustrofobi så bør du holde deg unna denne boka.  Du er altså herved advart.    Tenk deg følelsen av å være innesperret i ei trang kiste.  Her er beskrivelsene så inderlig ekte at jeg nesten får pustevansker mens jeg leser.
Mest av alt digger jeg at handlingen er lagt til Lofoten. Hovedpersonen Rino Carlsen er en real, robust, ekte nordlending. Men selv denne stødige karen har sine demoner å sloss mot, - i tillegg til en kjerlighetsorg. Men den saken han havner i, tar all hans tid og energi slik at hans personlige ting og privatliv må vike.

Dette er en krim som har et temp og en nerve som gjør at det er nesten for vondt å lese.  Det er vel mere thriller enn krim om man skal være nøyaktig med dette med sjanger.  Men fy flate, som denne historien fenger.  Jeg ble med på en karusell som bare gikk fortere og fortere, -  nye ofre og mistenke ble med, med ramlet også av inntil jeg til slutt står igjen med løsningen.  For min del var ikke løsningen så overraskende. I tillegg er det en liten logisk brist der som jeg ikke kan si så mye om, for da ødelegger jeg spenningen for alle.

Dette er så spennende at det er umulig å legge boka vekk.  Og når du tror du er i mål, så får du noen sider med bonusjakt.
M.a.o.  En ramsalt nordnorsk krim/thriller.  Jeg liker det, og er overbevist om at det vil du også gjøre.  
Godt fornøyelse.


Her finner du boka som innbundet,  lydbok på cd ,  minnekort  og til nedlasting.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar