tirsdag 10. mai 2016

DAGENS BOK: TORKIL DAMHAUG – SIKRE TEGN PÅ DIN DØD

En pasient forsvinner på Akershus universitetssykehus. Samme natt blir han funnet i et kott i kjelleren, med strupen skåret over. Spor peker i flere retninger, blant annet til et brutalt gjengmiljø i bydelen Rosengård i Malmö. Tidligere rettsmedisiner Jennifer Plåterud blir tilkalt for å undersøke liket, men vet ingenting om hvor tett involvert hun selv er i drapet. I det ubarmhjertige sommerlyset blir hun tvunget til å se sammenhenger hun helst vil lukke øynene for. Ny psykologisk thriller fra Torkil Damhaug, som også denne gang tar leserne med til de mørke skogene på Romerike.

Denne boka har ligget på vent en stund.  Da jeg så begynte å lese så brukte jeg litt tid på å komme inn i Damhaugs form igjen.  Det er litt uvant at det ikke er noen direkte hovedpersoner i boka.  Ja, utenom Jennifer Plåterud, rettsmedisineren som jeg kjenner fra tidligere bøker.

Det er et komplisert plott vi får presentert.  Til tider er saken så uoversiktelig at jeg har aller mest lyst til å gi opp.  Men heldigvis, - Jeg holdt ut.
Jeg lurer på hvordan forfatterens hjerne er skrudd sammen.  For jeg opplever sjelden en mer rotete historie med flere løse ender.  Til tider virker det helt uorverkommelig å finne en løsning på alle de lovbrudd og spørsmål som dukker opp. Men – Hr Damhaug har kontroll.  Han har full oversikt og mister ikke tråden.  (Selvfølgelig gjør han ikke det,  Det hele er jo hans verk)  Men likevel er det godt gjort å få landet et slikt prosjekt.

Det er ikke den aller beste Damhaug-boka jeg har lest.  Men den er likevel bedre enn mange andre bøker i samme sjanger.  Så derfor har jeg ingen problem med å anbefale den.  Men du bør nok lese tidligere bøker av Torkil Damhaug før du går løs på denne.  Både for å bli kjent med de personene som går igjen i bøkene hans, men kanskje aller mest for å bli komfortabel med Damhaugs form og uttrykk.

Du har virkelig noe å glede deg til.