tirsdag 28. februar 2017

FRA PLATEHYLLA: DUMDUM BOYS – PSTEREO


1990.  CBS ‎– CBS 467293 1



Dumdums livshistorie finner du her  Jeg anbefaler at du tar deg tid til å lese den.

Her følger kortversjonen:  
Bandet hadde sin opprinnelse i 1979 med medlemmer fra Trondheimsbandet «Wannskrekk». Den første konserten ble spilt på en fritidsklubb i Trondheim.
Bandet jobber mer eller mindre i motvind til i 1988, da de gir ut skiva “Blodig Alvor (nananana)”. Albumet blir belønnet med Spellemannpris. 
Etter at bandet som Wannskrækk ble beryktet for å gjøre alt feil, begynner bandet som DumDum Boys å gjøre alt riktig.  Deres kanskje mest kjente låt «Splitter Pine» blir utgitt i 1989, og plutselig er DumDum Boys Norges mest kjente rockeband.  De er trønderrockerne som ikke spiller trønderrock.

Personlig oppdaga jeg bandet da jeg så filmen «Døden på Oslo S» i 1990, samme året som «Pstereo» ble utgitt og sikret bandet en spellemann for tredje året på rad. Tenk det, - de fikk spellemannsprisen for sine tre første album, noe som er enestående i Spelemannssammenheng.
Og når bandet er på topp.  Ja, da finner de ut at de skal ta pause.

Og med bandets pause så glemte jeg dem litt.  Helt til de opptrådte på «Norwegian Wood» i 2003.  Der og da ble jeg Dumdum frelst.  Da så jeg den unike energien dette bandet har, og kanskje Prepple i særdeleshet.  Og siden har jeg spilt bandets musikk jevnt og trutt.  

Det er vel fortjent at Dumdum Boys blir nevnt som en av de fire store i norsk rock.  Bandets musikk og tekster rører og berører de fleste som tar seg tid å høre etter.  I tillegg har de karismatiske bandmedlemmer som gir publikum er uforglemmelig konsertopplevelse.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar