fredag 10. februar 2017

SPLITTER NY VINYL: THE DOGS – DEATH BY DROWNING


2017.  Drabant Music. DM13LPC.  Limited edition. Blue vinyl.

Fra Bigdipper.no:
The Dogs har markert seg som et av de mest hardtarbeidende bandene i Norge de siste årene, med et utall utgivelser og livejobber. 2016 var intet unntak. Fire singler, et studioalbum, et livealbum innspilt i sjappa vår og fulle hus over det ganske land. I tillegg rakk de å varme opp for Bruce Springsteen i Frognerparken foran 37.000 publikummere og legge ut på en lengre turne i Europe med Kvelertak. Ingen grunn til å hvile på laurbærene av den grunn.    


Min kommentar.

Jeg er så inderlig glad for at det fremdeles finnes menn med hår på brøstet.  Skikkelige mannfolk som disse fem i The Dogs, som gir oss skikkelig rå Rock ‘n Roll. 

Jeg liker dette bandet bare bedre og bedre, og nå, - på dette sjette albumet (inkl live-skiva) så har gutta blitt menn.  Det var tendenser i massevis på den forrige skiva.  Men her stemmer absolutt alt i mine ører og mitt hjerte.  Musikken er passe rå og passe mørk.  Gitar og orgel låter mer enn passe fett. Dette er musikk for hele kroppen.

Det er umulig å sammenligne Dogs musikk med noe annet.  Og det er utvilsomt en styrke.  De låter som seg selv.

De sparker i gang skiva med å invitere oss til sin by.  O! S! L! O!  Og det hersker ingen tvil om at de eier denne byen. Og heretter er det på bandets premisser.  Jeg mistenker at Kristoffer Schau er en smule inspirert av sin egen TV-serie «Folk som sloss»

«Why is the Flesh so strong» spør The Dogs.  Jeg vet ikke svaret.  Men jeg vet at dette er ei sabla fin låt.  Nesten like fin som Steppenswolfs Tenderness.  Men bare nesten, fordi det er en av mine yndslingslåter.  Men om The Dogs framgang fortsetter, så ser jeg ikke bort fra at de kan nærme seg fast plass på mine spillelister.

Har du noen gang hørt noe så trist som  «It still burts» ?  Jeg tror jeg må tilbake til norske skillingsviser og «Frem fra Glemselen» før jeg finner noe lignende. 

Like sikkert som raketter, Nyttårskonsert og Nyttårshopprenn, så kommer det ei ny skive fra The Dogs. Og i år legger jeg faktisk til at Hr Schau synger bedre enn noen gang.

Bandet har gitt oss et album som inneholder 10 sterke låter.  Om du ikke har hørt plata, så bør du logge deg på Spotify eller Tiday øyeblikkelig.  Men aller helst bør du kjøpe skiva.
Mitt eksemplar er blå vinyl, trykket i 700 eks.  Vakkert, ikke sant?




Her finner du musikken på vinyl  og på  cd.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar