torsdag 13. juli 2017

FRA PLATEHYLLA: VAZELINA BILOPPHØGGERS – FEM FYRER MED VED


1984.  Opal Rekords ‎– SLP 99004


Det er rart dette med musikk og minner. Du har det sikkert sånn du også, at enkelte låter minner deg om den og den.  Du går tilbake i tid, kommer i samme stemning som den gang da.  Ja, du kan til og med huske lukter, hva du hadde på deg o.s.v.

Denne skiva minner meg om sommeren 1988.
Hvert eneste år kjørte vi strekningen Oslo – Velfjord et par ganger i løpet av sommeren. Vi hadde alltid et fast stoppested i Alvdal.  Der fylte gubben drivstoff, mens denne kjerringa var inne på Statoil og kjøpte feriemusikk.  

På sytti-og åttitallet gikk det i kassetter, før vi utpå nittitallet gikk over til cd-plater.  De siste årene ble det ikke kjøpt musikk.  Da hadde frua skaffet seg I-pod med spillelister.

Jeg husker mange av de kjøpene jeg har foretatt opp gjennom årene, takket være minner som henger ved enkelte låter.  I 1988 plukket jeg med meg en kassett av Vazelina.  Jeg var på den tiden ikke så veldig begeistret for Vazelinas musikk. Men jeg mistenkte at det skulle bli danset litt swing på festene på Hilstad denne sommeren, og jeg visste selvfølgelig at Vazelinas musikk var fin å danse til.  At det ble kassetten med «Fem fyrer med ved» skyldtes antakelig coveret.  For det var iøynefallende og flott.  Og musikken var ikke så verst den heller skulle det vise seg.  Den var taktfast og fin. 

Samme året leide vi et videokamera i Brønnøysund. Det var jo alt for dyrt å kjøpe noe sånt privat den gangen. Dette var et kamera hvor vi tok opp filmen direkte til en VHS kassett.  Det sier seg selv at det var store og dyre greier.  Tror kamera vei0de ca 10 kg.  Det måtte legges på skuldra under opptak.

Men filmer ble det, og det morsomme er at på nesten alle opptak så hører vi Vazelina i bakgrunnen.
Så derfor er dette albumet lyden av 1988, selv om albumet ble utgitt i 1984.

Da Vazelina Bilopphøggers startet sin karriere bodde jeg i Hurdal.  Jeg fikk høre om disse noe snåle kara fra Toten som skulle delta i en konkurranse for rockeband på Gjøvik.  Jeg husker ikke hva slags konkurranse det var, eller om de vant.  Men det kan være at dette var uttagningen til NM i rockeband.  Det stemmer med tid og sted, men jeg begynner nå å bli så pass gammel at jeg er usikker på det var dette arrangementet jeg var tilstede på.
Men jeg husker at i den gjengen fra Hurdal hvor jeg var med, så var det kun en eneste en som hadde klokkertro på at disse gutta kom til å bli noe stort.  Vi andre var vel heller litt lunkne til musikken og formen.

Men man kan ta feil.  Gutta fra Toten har klart seg bra siden 1980.

Deler av albumet  «Fem fyrer med ved», ble spilt inn i Nashville  og på platen fikk de tak i produsenten Harold Bradley som igjen hyret backing-gruppen The Jordanaires. Turen til Nashville ble finansiert med spillejobber i Minneapolis, Fargo og Seattle. 

Om du kommer over dette albumet på vinyl, så kjøp det.  Eldar Vågan har bidratt med flotte tegninger på innerposen.
Og om du liker å danse swing, eller skal lære deg kunsten, så er dette ei super skive å danse etter.

Albumet lå i 13 uker på VG-lista i 1984 med en sjetteplass som beste plassering.

Artig med musikk som gir minner om en hel sommer.  Jeg ble 29 år yngre for en liten stund.

Og i kveld får jeg et gjensyn med Vazelina "live".  Da sparker de i gang konsertene på Hoverscenen på årets Rootsfestival.

I dette Nrk-klippet kan du se hvordan Eldar Vågan så ut i 1984. sjekk her.



























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar