fredag 1. september 2017

FRA PLATEHYLLA: OLE G. NILSEN – WORLD OF DREAMS


Prosjekt  «vinyl til frokost»



1976  Apollo Records  ‎– APOLP-01



Det var morsomt at akkurat denne skiva  ble dagens frokostplate. Jeg har nemlig et helt spesielt forhold til akkurat dette albumet.

Det var sommeren 1978.  Som ung og uredd dro jeg helt aleine på haiketur nordover.  Havnet til slutt i Torsken på Senja.  Der var det fest, og selvfølgelig etterpåfest.  Og nachspiel i Nord Norge om sommeren.  Ja, det skjer i fjæra med havet og midnattsola som kulisser. Jeg og to andre jenter satt ved et bål der i fjære da det dukket opp noen soldater fra Skjold.  Og en av disse hadde med seg kassettspiller og en kassett hvor han bl.a.a hadde tatt opp nettopp dette albumet.  

Jeg ble vel litt betatt av naturen, musikken og soldaten.  I alle de år etterpå tenkte jeg stadig på denne musikken.  Det var nok sikkert stemninga som gjorde at jeg ga artisten Ole G.Nilsen og hans musikk høyt terningkast der og da.  

Etter den sommerferien flyttet jeg til Østlandet, og der var det ikke så mye nordnorsk musikk i platehyllene.
Men jeg glemte aldri musikken fra sommeren 1978.  

Men det skulle gå bortimot  40 år før jeg fikk tak i plata.  Dette er jo en ganske sjelden og dermed ettertraktet LP-plate.  Det gjør at prisen er ganske høy. Jeg var ganske heldig ettersom selgeren var villig til å gjøre en byttehandel.  Og det beste av alt, -  Min LP er signert.  

Om du har denne skiva liggende på loftet, så bør du sjekke prisen før du selger.

Musikk tilknyttet minner gjør at vi kvalitetsvurderer musikken ut fra hvordan minnene farver lytteopplevelsen. Jeg vurderer selvfølgelig denne musikken som nydelig.  Jeg vil kalle dette melodiøs progrock med enkelte jazzinnslag.  Og Ole Gs stemme er så riktig til denne musikken.

Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å høre på dette albumet.  Du finner musikken på  Tidal  og Spotify.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar