torsdag 7. september 2017

KVELDENS FILM: THE BUCKET LIST / NÅ ELLER ALDRI






Kanal: Tv2
Skuespillere:    Jack Nicholson,      Morgan Freeman,     Sean Hayes,     Beverly Todd,     Rob Morrow,     Alfonso Freeman,     Rowena King,     Annton Berry Jr.,     Verda Bridges,     Destiny Brownridge,     Brian Copeland,     Ian Anthony Dale,     Jennifer Defrancisco,     Angela Gardner, Noel Gugliemi
Regi:      Rob Reiner
Land: USA
År: 2007

Fra cdon.no:
Man lever bare én gang, så hvorfor ikke krepere med stil?
Slik tenker to kreftpasienter som ligger på samme sykestue. Den ene (Jack Nicholson) er en hissigpropp av en milliardær, mens den andre (Morgan Freeman) er en kunnskapsrik mekaniker. Sammen setter de opp en liste over «ting man må gjøre før man legger på røret» og legger ut på sitt livs eventyr. Hoppe i fallskjerm? Jepp. Kjøre en Shelby Mustang rundt en bilbane? Jepp. Beskue Keopspyramiden i Giza? Jepp. Oppleve gleden ved å leve før det er for sent? Helt klart! Under Rob Reiners kvikke regi byr de to stjerneskuespillerne på massevis av sjel, humor og underfundighet i en film som hyller livet og viser hvor viktig det er å leve i nuet.



Min kommentar:

Jeg har sett denne filmen før.  Men dette er en film som alle bør se, - minst en gang. 

Jeg har ligget mye på sykehus.  Jeg har for det meste ligget på enkeltrom.  Men jeg har også ligget mange døgn og uker på dobbelrom, 4-mannsrom, 6-manns rom hvor de presset 7 senger inn, og jeg har til og med ligget på 10-manns rom.  Jeg har etablert vennskap med pasienten i nabosenga som har vart i årevis.

Et rom med to senger på et stort sykehus er et helt spesielt sted å bli kjent.  To personer ligger i hver sin seng.  Påkledningen er svært ofte sykehusets nattsjorte og helsevesenets truse, eller skal jeg si mamelukk.  For dette er slett ingen tanga.  Trusene er romslige i Helsevesenet. Med denne like uniformeringen fremstår både en selv og fru Olsen i nabosenga.  Påkledningen sier ingenting om vårt liv utenfor sykehuset.  Borte er alt vi omgir oss med til daglig, som familie, jobb, sosial status, utdannelse, økonimi, interesser osv.osv. 

Det er ofte ikke mer enn en snau meter mellom sengene.  Helt greit det meste av tiden, men litt mere ugreit når må må skikkelig på do, og det betyr å ligge på bekken ca en halv meter unna naboen.  Særlig om naboens kjæreste er på besøk akkurat da, og sitter og holder sin kjære i hånda.  Etter en stund så holder han for nesa med den ene hånda.  Jada, dette har jeg opplevd.

Man er kun et navn, ofte bare fornavn i flere dager.  Ja, og så en diagnose da, om man har rukket å få en. Jeg var Torill med kneet i flere uker den gang jeg ble bestevenn med Ingeborg med hofta.  Et vennskap som hittil har vart mer enn 20 år.

Og det er noe av dette vi opplever i denne flotte filmen.  Vennskap og lysten til å leve, og ikke minst gjøre ting sammen etter at vennskap er knyttet på tvers av de vanlige normene.  På sykehuset møter du bestevennen du ellers ville gått glipp av.

Dette er en fornøyelig og flott historie om to nye venner, som aldri ville blitt vennet utenfor sykehuset.  Jeg mistenker at mange kunne tenkt seg å gjøre nøyaktig hva disse to herrene bestemmer seg for.
En fantastisk film, mye takket være to av mine favorittskuespillere.

Her kan du kjøpe filmen som DVD




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar