lørdag 2. september 2017

KVELDENS FILM: KVINNER I FOR STORE HERRESKJORTER





Kanal:  Nrk1
Skuespillere:      Inga Ibsdotter Lilleaas,     Henriette Steenstrup,     Anne Krigsvoll,     Hallvard Holmen,     
Ingrid Bolsø Berdal
År: 2015
Land:  Norge

Fra filmweb:
Den noe forknytte litteraturstudenten Sigrid blir hodestups forelsket i den tyve år eldre og anerkjente forfatteren Kåre Tryvle. Det er et skjellsettende møte hvor de finner seg selv mer enn de finner hverandre. Trine er en utagerende kunstner som står foran sitt store gjennombrudd, derfor passer det svært dårlig at hun er høygravid med en fraværende kurator. Heldigvis møter Trine den staute trelastarbeideren Agnes (63), som tror hun snart skal dø og derfor vil kontakte sin bortadopterte sønn.
En ting har de tre kvinnene felles; de famler i blinde på en nærmest desperat jakt etter seg selv og lykken. Og under alt famleriet ligger et selvironisk feministisk opprop.
Filmen er basert på boken "Vente, blinke" av Gunnhild Øyehaug. En roman som har begeistret anmeldere og lesere siden den kom ut i 2008.


Min kommentar:

Jeg er interessert i film generelt, men særlig liker jeg norsk film.  Og det har jeg faktisk gjort i hele mitt liv.  Da jeg var ung så sa vi «Det var jaggu bra til å være norsk».  Vi hadde ikke så altfor store forventninger til norsk film. 
Det har heldigvis endret seg.

Men denne filmen ga meg en utfordring.  Det tok litt tid å se den.  Ja, jeg måtte faktisk ha en del pauser.  Men jeg klarte likevel ikke å gi slipp.  

Det var først etter at jeg hadde sett filmen ferdig at jeg forsto at filmen var lagd etter en bok.  Og da forsto jeg mitt behov for pauser underveis.  Når man leser en bok så er det sjelden man leser hele boka sammenhengende. Men alle vi som liker å lese vet at vi tenker på boka i de periodene mellom hver gang vi leser. Akkurat sånn var det med denne filmen.

Handlingen er langsom, men det gjør at vi får med oss alt, og mer til.  Vi blir skikkelig kjent med disse personene.  Mye takket være fantastisk skuespillerinnsats.

Min favoritt er Anne Krigsvoll.  Den dama er bare så rå.


Og det beste av alt:  Filmen er spilt inn i Trondheim.  Endelig en location utafor Oslogryta! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar