torsdag 14. september 2017

NY MUSIKK KOMMER SNART: HEGE TURØY – GOD NOK





Jeg har hittil blogga på hobbybasis siden 2013.  En sjelden gang (altfor sjelden synes nå jeg) dukker det opp musikk i postkassa mi.  Avsender er artister som skal gi ut musikk i nær fremtid, og ønsker at jeg skriver noen ord om musikken.  

Og det skulle bare mangle.  Selvfølgelig skal artisten få en ærlig tilbakemelding basert på min personlige smak. Om jeg er representativ for markedet artisten og «støtteapparatet» hadde sett for seg, det vet jeg ikke.  Jeg er  bare en musikkelsker som samler på norsk musikk.  

Jeg hører på absolutt allle sjangre.  Tidligere har jeg hørt mest på rock og prog.  Men etter som årene går, så har jeg både utfordret meg selv og blitt utfordret av mine musikkvenner til å lytte på andre musikksjangre,  Så derfor kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hører på all musikk, og jeg liker det aller, aller meste.

Nok om meg, men hvem er Hege Turøy? Jeg kan garantere at du har hørt artisten på radio. Og det var på radio jeg også ble litt kjent med Hege. Akkurat nå er jeg litt usikker, men jeg tror det var på min favorittkanal Ordentlig Radio, hvor jeg hørte et program der Hege var gjest og de spilte hennes musikk.  Hmm, tenkte jeg, dette var spennende.

Ettersom jeg vil at dere også skal bli litt kjent med artisten Hege Turøy, så tillater jeg meg å sakse litt fra hennes nettside.


Hege er oppvokst på Sotra utenfor Bergen. Hun visste tidlig at hun ville satse på musikk, og skrev sin første låt i 7 års alderen. Hun begynte også som solist i barnekor på den tiden. I sine yngre dager deltok hun på mange talentkonkurranser som Talentiaden på NRK1 og Talentjakten på NRK-Hordaland. I 1996 vant hun en stor Talentkonkurranse som gav henne studio innspilling som premie. Dette gav mersmak og hun begynte etterhvert å planlegge utgivelse av egne ting. I 2001 var hun klar med debut albumet Finally.

Det var etter medieoppslag med Jan Eggum og Bjørn  Eidsvåg, der de kom en appell om at norske artister måtte tørre å satse mer på sitt eget morsmål, som gav henne det siste puffen hun trengte for å våge å satse på norsk. Hun var en av de første kvinnelige artistene fra Hordaland som satset på egne låter skrevet på dialekt, og hun har aldri sett seg tilbake. «Eg vet» ble utgitt i 2004. Hun gjorde også veldig bra på Norsktoppen med dette albumet hvor hun endte opp med flere 1. plasseringer og var 12. uker inne på listen.

Når vi leser hennes nettside, så ser vi at Hege er en travel artist.  Hun er ofte gjest i TV og radio.  Men aller mest spiller hun på festivaler og konserter. Dette er hennes 10, utgivelse.



Den 22.september slippes mini-albumet «God nok».  Denne gang har Hege, i likhet med mange andre artister, både norske og internasjonale dratt til Praha for å spille inn dette albumet.  I Praha finnes et av de mest legendariske studioer i Europa, Soho Records.
Soho Records oppstod rett etter murens fall og plateselskapet samarbeider med musikere fra hele 40 land. Og det er ingen smågutter (og jenter) de har på kundelista si.  Se bare her:David Bowie, Joss Stone, Linkin Park, Kris Kristoffersen og Nazareth. Av norske artister kan jeg nevne Hellbillies, Alex Rosen, Jon Eikemo og Midnight Choir.   I 2007 mottok de Oscar for beste film sang. Falling Slowly fra filmen ”Once”.

Så Hege burde være i de beste hender i Praha.
Foruten sin faste gitarist Sveinung Medbøen og Jan Tore Næss på perk/kor så stiller hun med et A-lag at tsjekksike musikere.

Dette låter bra, og fordelen med et mini-album er at jeg rekker å spille de fire låtene gjennom flere ganger mens jeg sitter her og skriver.  Du har sikkert opplevd det du også, - at låter vokser og blir bare bedre og bedre for hver gang du hører dem.  Og dette skjer med disse låtene.  Jeg får også hørt mer nøye på tekstene.   

Selv om jeg er en stor tilhenger av at artistene skriver og synger på norsk, så har jeg en iboende redsel for at tekstene ikke skal holde mål.  Ja, at det skal bli banalt, rett og slett.  Fordi det er virkelig flaut med tekster som ikke inneholder stort annet enn hjerte-smerte og nødrim.  Jeg vil bli interessert, jeg vil høre en historie. jeg vil høre en bekjennelse og gjerne et eventyr.  Men mest av alt vil jeg føle, jeg vil bli glad, jeg vil bli lei meg og jeg vil bli rørt. Og jeg vil gjerne bli overraska.

Tittel låten "God nok" er en skikkelig glad-låt.. Ifølge artistens presseskriv  så er teksten like viktig som den er fengende. Den handler om at man er god nok som man er. Låten setter seg rett i øret, og er nynnbar fra første gjennomhøring. Og det kan undertegnede bekrefte. Etter noen avspillinger sitter den nå fast i hjernebarken. Jeg kommer nok til å nynne på denne noen dager framover.

Artisten sier: " Jeg er opptatt av at man skal få være den man er, at du trenger ikke bare bli litt tynnere, eller tjukkere eller høyere eller lavere for at du skal bli bra. Du er perfekt sånn du er .  Som menneske spiller det ingen rolle i den store sammenhengen om du er ett halvt kilo mer eller mindre, eller bare er litt høyere eller lavere, enn man er.  Alle sånne tanker tar deg bare bort fra det som er viktig.  Jeg hadde bare lyst å lage en skikkelig glad låt, som hyller hverdags mennesker i alle former og fasonger".
  
Heges musikk ligger i det norske vise-pop landskapet.  Hun kan av og til, og særlig i enkelte partier på låta «På nytt», minne litt om Lynni Treekrem, men uten de skarpe kantene-  - - Om du skjønner hva jeg mener.

Det sies at hun er som en norsk Joni Mitchell med sitt sterke singer/songwriter talent.  Jeg synes også at hun av og til kan minne om en ung Janis Ian, som for øvrig er en av mine favorittartister.
Men vi behøver slett ikke sammenligne Hege med noen annen artist.  Hege Turøy står fjellstøtt på egen bein. 

Jeg har kun en ting å klage på.  Det holder ikke med et mini-album.  Jeg vil ha et skikkelig album, med 12 – 14 låter, - minst.  Dette er musikk jeg vil ha på øret ved mange anledninger.  Jeg er overbevist om at dette er musikk som vil gå hjem hos et stort publikum på tvers av alder og musikk-smak.  Dette siste er et kvalitetsstempel jeg kun gir til musikk som gir meg en opplevelse jeg vil gjenta, - igjen og igjen.

Men Hege, - neste gang håper jeg at du gir ut albumet på vinyl. 

Husk folkens.  Release på dette mini-albumet er 22.sept.2017.

I skrivende stund har ikke mini-albumet «God nok» blitt lagt ut på noen strømmetjenester for musikk. 

Her finner du Heges tidligere utgivelser på  Tidal , Wimp eller Spotify







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar