lørdag 18. november 2017

DAGENS BOK: M.J.ARLIDGE – ELLE MELLE







Fra forlagets omtale:
En åpenbart forstyrret person bortfører personer i par og gir dem et forferdelig ultimatum: En av dere overlever, en av dere dør. Helen Grace og hennes kolleger ved Southampton politistasjon står med ryggen mot veggen. I tillegg til å drive klappjakt på gjerningspersonen må de beskytte de overlevende som sliter med store mentale skader etter det de har vært igjennom. Flere blir kidnappet. Men hva er forbindelsen mellom ofrene?


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  10 t 35min

Da har jeg beveget meg bort fra norske forfattere, i hvert fall for en stund.  Og akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg for en gangs skyld valgte en utenlandsk forfatter.  

For «Fy Flate», sier jeg bare.  Dette var heftig.

Jeg blir kjent med etterforskeren Helen Grace, ei rå dame på motorsykkel.  Hun er steintøff, men har også etstort hjerte for de som livet ikke har fart så greit med.  Jeg liker denne dama umiddelbart.  Hun minner meg litt om vår egen Hanne Wilhelmsen, men det aner meg ganske tidlig at Helen Grace har en langt tøffere ballast. 

Jeg har lest mange krimbøker, og dermed fått presentert mange plott.  Men makan til denne historien har jeg aldri lest, sett eller hørt om tidligere.  Dette er originalt. 

Morderen som blir jaget kidnapper utelukkende par: Det kan være kjærestepar, ektepar, familierelasjoner og kollegaer.   Vedkommende sulter dem i mange dager.  Det eneste parene får utdelt er en mobiltelefon, som det selvfølgelig ikke er mulig å kontakte noen med, og en revolver.  Når parene er totalt utmattet og utsultet, så får de beskjed fra morderen om at den ene må skytes, og da vil den andre slippes fri.

Men fri, og fri, dette er en hendelse vedkommende vil dra med seg.  Og man kan stille seg spørsmål om hva som er verst; - å bli drept eller overleve?

Jeg var lenge i tvil om dette var en mannlig eller kvinnelig  forfatter.  Jeg var lenge overbevist om at det måtte være en kvinne.  Men etter å ha spurt « Mr Google», så har jeg fått bekreftet at dette er en mannlig engelsk forfatter, f 1974. 
Åå, så glad jeg blir når jeg oppdager at forfatteren er så ung.  Det betyr at han kan gi oss god underholdning i mange mange år framover.  
Han har tidligere jobbet med å skrive manus til TV-serier. Noen av seriene har gått på norsk TV, som f.eks "Østkantfolk" og "Elskerinner"

Jeg skal nå gå i gang med en ny bok av forfatteren.  Gleder meg.

Her kan du kjøpe boka som innbundet  og   pocket







.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar