søndag 3. desember 2017

DAGENS BOK: PIERRE LEMAITRE – ALEX








Fra cdon.no:
Alex er thrilleren som får det til å gå iskaldt nedover ryggen din. Det handler om morderisk galskap og er drevet av en djevelsk logikk - du legger den ikke fra deg. Hvem kjenner egentlig Alex? Hun er vakker. Sexy. Tøff. Er det derfor hun er blitt kidnappet, innesperret og utsatt for det utenkelige? Overbetjent Camille Verhoeven og hans menn famler i blinde: ingen mistenkte, ingen ledetråd, og håpet svinner fra time til time. Det eneste de vet, er at en kvinne har blitt revet vekk fra fortauet på en gate i Paris og kastet inn i en hvit varebil. Men når politiet finner ut av hvor hun har vært innestengt, er situasjonen langt ifra den de trodde.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no  12t 24min

Da har jeg funnet en ny forfatter.  - Eller, - - ny og ny.  Dette en voksen franskmann f.1951.  Og boka Irene er fra 2014. 

Men makan til hovedperson har jeg aldri møtt.  Tenk deg en leder, en overbetjent som måler 1,45 på strømpelesten.  Jeg frykter umiddelbart at dette blir kleint, at Verhoeven ikke klarer å oppnå den autoritet hans stilling krever.  Ja, at han blir en karikatur.  Men heldigvis oppdager jeg ganske snart at jeg har lite å frykte.  Dette er en «stor» mann på mange måter, selv om dressen har størrelse XXXS.

Men selv om jeg bygger opp en viss beundring for denne mannen, så er rykker han ikke helt til topps på mitt personlige «liker-barometer».  Verhoeven kan vare både kranglete, hoven og usympatisk.  Ja, av og til liker jeg han slett ikke.  Men likevel så er han en drivende god etterforsker, og det veier tungt når saken ser så håpløs ut.  Ja, vår mann er faktisk den kidnappede kvinnen Alex eneste håp.

Vi følger Alex kamp der hun kjemper for livet. Alex er en vakker kvinne som liker å vise seg fram litt.  En dag oppdager hun at en mann forfølger henne.  Og det tar ikke lang tid før hun blir kidnappet.  Og kanskje det aller verste, - hun blir plassert i et bur som er så trangt at det ikke er mulig å røre seg.

Jeg har lest historier om kidnapping tidligere, og spillet som foregår mellom kidnapperen og offeret. Men dette jeg får servert her slår det meste.  For å si det enkelt, - Dette er en nervepirrende thriller, og ikke en bok for sarte sjeler.  

Og …  uten å røpe for mye --- slett ikke en bok for folk som har fobi for rotter og andre småkryp.

En liten faktaopplysning sånn helt på tampen. Jeg bestilte tre bøker av denne forfatteren samtidig.  Og ettersom han var totalt ukjent for meg, så søkte jeg han opp på den engelske utgaven av Wikipedia.  Og der er faktisk rekkefølgen helt annerledes enn utgivelsene her i Norge.  Jeg vet ikke årsaken til dette, men jeg tipper at det norske forlaget først tok inn boka "Alex".  Og etter at den ble en suksess, så gikk de for den første boka i serien, nemlig «Irene».
Jeg mistenker at begge disse bøkene , og den foreløpig siste «Camille»  har falt i smak hos norske lesere.

Her kan du kjøpe boka som innbundet ,   pocket  eller lydbok på cd.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar