søndag 4. februar 2018

DAGENS BOK: JØRGEN BREKKE - DRØMMELØS






Omtale fra forlaget
En 250 år gammel vuggevise som bringer evig søvn.En drøm verdt å drepe for.
I 1767 rømmer en fattig visesanger fra Stockholm etter å ha fornærmet datteren til en av byens mektige menn. Samme år finner den fordrukne og kranglete politimesteren Nils Bayer et nakent mannslik i fjæresteinene utenfor Trondheim.
Vinteren 2011 blir en ung kvinne funnet drept på Kuhaugen i samme by. Drapsmannen har fjernet strupehodet til offeret3, og en spilledåse med en ukjent melodi er plassert på kvinnens bryst. Så forsvinner en ungjente på seksten år fra sitt hjem, og etterforsker Odd Singsaker frykter at de bare har kort tid på seg før også hun blir et offer for mannen med spilledåsene.
Forbrytelsene er adskilt i tid med nesten 250 år. Men én ting ser ut til å knytte sakene sammen: den spinkle melodien fra spilledåsen.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.  9t 03min

Så tar jeg turen tilbake til Trondheim, til etterforskeren Odd Singsaker.  Mannen jeg ble så begeistret for i Brekkes første bok «Nådens omkrets».  
Og igjen får vi en krimgåte hvor man må gå tilbake i tid for å finne løsningen.  Det er ikke så uvanlig å se bakover i etterforskningen av en sak.  Men når man må hele 250 år tilbake i tid så kan det by på visse utfordringer.

Det er tydelig at forfatteren er kunnskapsrik.  Vi får mange historiske faktaopplysninger.  Det gjør boka ekstra interessant.  Og så er jo jeg veldig begeistret for at historien utspiller seg i Trondheim.

I tillegg til Odd Singsaker som løser nåtidens saker, blir vi presentert for politimesteren fra 1767. Nils Bayer er en bauta av en mann, som har full oversikt over byen sin og kjenner alle. Kanskje ikke så imponerende ettersom folketallet i Trondheim var på kun 5000 innbyggere for ca 250 år siden.

Jeg liker svært godt at boka denne gang har et Bellmann-tema.  Det gleder en musikkelsker. 
Kidnappingssaker er alltid spennende.  Det blir da en kamp mot ondskapen og klokka.  Brekke lykkes i å beskrive den intense situasjonen etterforskerne befinner seg i under jakten.

Ingen tvil om at Brekke er en mann med både fortellerevne  og -glede.  Det gjør at jeg blir revet med.

Boka anbefales selvfølgelig.  Men jeg gir deg gjerne en advarsel,; - du blir garantert drømmeløs, eller søvnløs.  Fordi dette er både spennende og underholdende.  Det er rett og slett umulig å legge fra deg boka.
Jeg har heldigvis Brekkes tredje bok liggende på vent.

Her kan du kjøpe boka som pocket







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar