onsdag 31. januar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: ERLEND ROPSTAD – ALT SOM HAR HENDT



2017.  Later Gator Records ‎– LGR754


Erlend Ropstad  er en artist jeg har blitt veldig begeistret for.  Han har de siste årene gitt ut flere album, det ene sterkere enn det andre.  Tidligere har jeg blogga om disse utgivelsene:
«Her om natta»   fra 2014
«Det beste jeg får til»  fra 2015

Nå er turen kommet til albumet «Alt som har hendt» som kom en stund før jul.  Når jeg lytter gjennom album med den hensikt å skrive et blogginnlegg så bruker jeg ofte en hel dag  kun på den ene plata.  Jeg lar den stå på repeat, lytter til tekstene og tolker disse på min måte.  

Om en artist gir meg god musikk så skylder jeg vedkommende så pass at jeg behandler musikken og tekstene med respekt.  Jeg forsøker ikke nødvendigvis å finne ut hva artisten vil si med sine tekster.  Ofte er mine reaksjoner vel så viktige.  

Om musikken skal fenge meg på noen måte, så må jeg får en form for reaksjon.  Derfor står min tolkning av tekstene ene og alene for mitt eget ansvar.

Det merkelige med dette albumet er at det føles som om det blir presentert i sort/hvitt.  Denne artisten er så presis i sine utsagn og dermed blir kontrastene ekstra store.
Kanskje derfor jeg digger han.

Erlend forteller en ærlig og nær historie, men om dette er selvopplevd, - Nei, se det vet jeg ikke.  Og det spiller heller ingen rolle.  For meg er det like beundringsverdig om han låner andres opplevelser og evner å skrive så presist og følsomt om disse.

Skiva inneholder disse ti  låtene:

Vend Om
Det aller første sporet på side en er en nydelig liten instrumental med tittelen  «Vend om".  Jeg håper at Erlend ikke mener at det er vinylplata jeg skal vende om, for dette vil jeg høre mer av.  Det åpner så lett og nydelig, men jeg aner at det vil komme flere stemninger etter hvert.

Baby Er Du Våken      
Fra en riktig så rolig instrumental så blir vi vekket av skikkelig rock ‘n roll med følgende spørsmål «Baby er du våken».  Kan du tenke deg et dummere spørsmål?  Om du tar telefonen, så er jo svaret nødt til å bli «Ja, -  nå så».
Men det er nok ikke situasjoner med telefonsamtaler som forstyrrer nattesøvn, eller middagshvil som artisten tenker på i sin tekst.
Dette høres ut som en kar som ikke har det helt greit på kjærlighetsfronten.  Jeg oppfatter dette som en sår sang om savn og kjærlighetssorg.  Ja, den er så ekte og trist at jeg håper virkelig at dette paret finner tilbake til hverandre.

Ta Med Meg
Nok en sang om relasjoner, og i dette tilfellet tror jeg det handler om å forsøke å reparere noe som har gått i stykker.  Det gjelder å ruste seg før man eventuelt gjør et nytt forsøk.  Ja, det høres enkelt ut.  Så enkelt at en 8-åring kan forstå det.  Men med så mye følelser involvert, så blir ting ofte ekstra komplisert.
I slike tilfeller kan det være nyttig å ha en god venn man kan ringe til.  En venn som kan gi både trøst og håp.
Så husk:  Ta  med deg telefonen hvis det skulle være no….
Og slike samtaler passer alltid.  -  Ja, til og med om man sover.

Det Store Blå
Neste låt er en mektig sang om havet, livet …. og kjærligheten.  Og for å beskrive alt dette må Erlend bruke hele seks minutter. 
Jeg velger å tro at jeg forstår hva artisten vil si med denne låten, men jeg ser ikke bort fra at teksten er åpen for andre tolkninger.   
Den parallellen med havet og livet er litt fremmed for meg.  Jeg er livredd på havet, og har sånn vannskrekk at det er flaut.  Likevel har jeg ingen problemer med å overføre bilder fra sjø og hav til livet ellers.
Vi ønsker oss vel helst rolig farvann og trygghet i tilværelsen, men av og til bli vi påvirket av stormer og opprørt hav. Uten solid mannskap, kompass, vett og forstand så kan det bli vanskelig å manøvrere riktig. Og om vi skulle befinne oss i opprørt hav, så gjelder det å komme seg inn i smulere farvann.

Svalene
At svalene flyr høyt, er et godt tegn.  Det varsler om godt vær, og gode tider … for bonden som får avlingen i hus.
I denne nydelige visa ser jeg for meg en forventningsfull kar som står og venter på ei jente.  Enten er dette en gamlekjæreste som han ikke har sett på mange år, eller så er det ei jente han har hatt et kort møte med.  Men det er ingen tvil om at denne jenta har gjort inntrykk på denne karen.  For jeg aner at det kribler av forventning og spenning.  Så spørs det da om følelsene er ekte og gjensidige.  Eller om det er tiden og forventningene som har skapt en illusjon.  Tiden vil vise, men jeg setter min lit til svalene.  Og det lover godt. 
 
Henter De Om Natta
Etter fem vakre, og litt såre sanger om livet og kjærligheten så helles det iskaldt vann i årene på meg.   Ja, jeg grøsser nesten her jeg sitter.  Selv om temperaturen i stua mi er 24 grader.  Men av og til er det nesten nødvendig at ting blir ubehagelig.  Og særlig når det var så uventet som akkurat nå.
«De henter de om natta, fordi det er rettferdig»  Vi forstår alle hva dette dreier seg om, så kommentarer er unødvendig.  Virkelig en sang til ettertanke.  Takk Erlend.

Folk Spør Meg Om Deg
En ganske trist sang om de som ikke holdt ut.  Det kan være at de har gitt opp å nå sine mål.  De orka ikke å stå i kampen.  For noen gjelder det forhold, utdannelse og karriere.  De må avbryte og begynne på nytt, og da aller helst med en ny partner eller på en annen arena.  Men ekstra trist er det om noen velger å avbryte livet.  Det skjer med altfor mange.  Vi sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål, ikke bare for egen del men også i forhold til folk som spør meg om deg, og alle de ubesvarte spørsmålene vi måtte ha.
       
Da Du Var Mi For Alltid
Er det ikke herlig (og litt kleint) når to mennesker som var kjærester en gang for vel tjue år siden, møtes og man føler at man fortsetter der ting slutta forrige gang.
Man oppdager kanskje etter hvert at tjue år er temmelig lang tid, og man kan forandre seg dramatisk på disse åra.  Ofte blir det med det ene møtet, men jeg har faktisk sett noen eksempler på at gjenforeningen har ført til evig lykke.

Alle Lysene På Ullevi  
Jeg tror at dette er en låt som handler om felles gode opplevelser, som f.eks. en konsert på Ullevi.  Av og til kan det være på sin plass å minne hverandre på fine ting man har opplevd sammen.  Og så er det jo dette med den kompliserte kommunikasjonen mellom mann og kvinne.  Når dama sier at hun har det ille, med et smil.  Ja, da skjønner ikke mannen noen ting.  Han måler ting opp mot enkel kommunikasjon som en f.eks. finner i låta «Ramlar» med Håkan Hellström.    En fin låt for øvrig.
Heldigvis finnes det menn om Erlend Ropstad som er flinkere med ord enn de fleste menn.  Men det er jo ikke dermed sagt at damene forstår hans budskap.

Sang Til De Rotløse
Å være en artist må være et hardt liv i blant. Det høres så inderlig trist ut når tilværelsen inneholder så mye savn. Men om savnet avløses av anger, da har man tatt et steg til.
Heldigvis åpner første verset med en solid dose håp «Om noen får det til.  Så er det du som får det til».  Og i dette tilfelle vil jeg gjerne ha troa.  Det gjelder å være forberedt og å jobbe med saken, … kontinuerlig.
Da har jeg hørt plata ganske mange ganger.  Og jeg liker den bare bedre og bedre.  På et forunderlig vis så minner Ropstad meg av og til om selveste Ulf Lundell.  Lundell var en av mine store helter i «gamle dager», så sammenligningen er positivt ment.  Men jeg tviler på at Ropstad prøver å etterligne Lundell.  Erlend Ropstad er seg selv, og det holder i massevis for meg.

Her kan du kjøpe vinylplata


Du kan høre  albumet på Tidal og Spotify


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar